Recensie Vuurvlinder van Michelle Paver

Vuurvlinder ****
Auteur Michelle Paver
455 pagina’s
september 2012

Eden, Jamaica, 1903. Sophie is blij dat ze na haar Engelse kostschooljaren kan terugkeren naar het paradijs van haar jeugd: het landgoed Eden op Jamaica, waar haar zuster Madeleine woon met haar man en hun twee kinderen. Daar loopt ze Ben Kelly tegen het lijf. De onafhankelijke, cynische vriend uit haar jeugd werkt nu als staljongen bij de rijke familie Traherne. Sophie en Ben kunnen geen weerstand bieden aan de enorme wederzijdse aantrekkingskracht. De gevolgen zijn dramatisch want in de nacht van hun eerste samenzijn sterft Fraser, het zoontje van Madeleine, aan acute hersenvliesontsteking. Sophie zou oppassen maar was bij Ben. Haar liefde voor Ben en de dood van Fraser zijn voor altijd met elkaar verbonden. Vol zelfverwijt en schuldgevoel keert ze terug naar Londen.

Vuurvlinder is een historische roman, waar de liefde natuurlijk een grote rol speelt maar het zou het boek te kort doen om het bij die omschrijving te laten. Het boek gaat ook over de normen en waarden die toen werden gehanteerd. De dubbele moraal ten aanzien van het liefdesleven van mannen en vrouwen. Het brute en onvoorstelbare gedrag dat de landgoedeigenaren ten toon spreidde in de behandeling van hun slaven. De verkrachtingen van de vrouwelijk slaven, het ketenen en ophangen van ongehoorzame slaven. De upperclass die langzaam afbrokkelt en krampachtig probeert te overleven omdat het nieuwe geld in opkomst is. Mensen met een andere achtergrond maar door het geld dat ze hebben verdient het zich kunnen veroorloven om zich in hun kringen te gaan bewegen. Hoewel de slavernij is afgeschaft in Jamaica in de tijd dat dit verhaal zich afspeelt is er van een gelijkwaardige behandeling nog geen sprake.

Paver heeft een prettige, soepele schrijfstijl. Zij weet de hoofdrolspelers goed neer te zetten en daar ze net wat anders zijn dan dat de maatschappij acceptabel acht is het leven voor hen net even wat minder makkelijk en daardoor interessant om te lezen. Het verhaal wordt doorspekt met de mooie beeldende beschrijvingen van het eiland en dat maakt dat je het zo voor je ziet en de geuren kunt ruiken. Een aanrader voor de komende gure maanden om lekker bij weg te dromen naar warmere oorden en andere tijden.

Michelle Paver werd geboren in Midden-Amerika en verhuisde als kind naar Engeland. Michelle studeerde in Oxford en werkte dertien jaar als advocaat. Daarna volgde ze haar droom om schrijfster te worden. Michelle is de auteur van de eerder verschenen serie Torak en Wolf voor kinderen vanaf 10 jaar. Haar romans waaronder De geest van Gruhuken, worden in meer dan dertig landen uitgegeven. Vuurvlinder is het tweede maar ook zelfstandig te lezen deel van de Eden-trilogie.