Recensie – Engelbewaarders van Kristina Ohlsson

Engelbewaarders ****
Auteur: Kristina Ohlsson
398 pagina’s
Uitgeverij THB
september 2012

In een bos aan de rand van Stockholm wordt het aan stukken gesneden lijk van een jonge vrouw gevonden. Ze wordt geïdentificeerd als Rebecca Trolle, een studente die twee jaar geleden is verdwenen. Wanneer Fredrika Bergman en haar team de dood van Rebecca onderzoeken, doen ze nog meer macabere vondsten. Het spoor leidt naar een oudere schrijfster en een obscure club van filmliefhebbers, die zich de Engelbewaarders noemt.

In Engelbewaarders zijn de hoofdrollen weer weggelegd voor Alex Recht en zijn team met Fredrika en Peder als belangrijkste teamleden. Naast dat zij druk zijn met het onderzoek naar de lugubere moord op Rebecca hebben zij alle drie ook de nodige problemen in hun privéleven waardoor zij tot het uiterste moeten gaan om scherp te blijven. Het zal anders het onderzoek onherroepelijk schade kunnen toe brengen.

De hoofdstukken worden afgewisseld met verhoorverslagen van een intern onderzoek waarbij Alex, Fredrika en Peder aan de tand worden gevoeld. Daardoor krijg je iedere keer een vooruitblik naar waar het onderzoek naar toe zal gaan. Dat is een interessant gegeven en maakt je nieuwsgierig. Het verhaal is goed opgebouwd en de karakters goed uitgewerkt, sympathiek maar het blijven mensen met ook minder mooie kantjes.

Het is een degelijke politie thriller die je aan het eind toch op het puntje van je stoel weet te krijgen. De schrijfstijl van Ohlsson is soepel en zij neemt de tijd om het verhaal te vertellen en dat is prettig, daardoor kun je goed in het verhaal kruipen en meegaan in de speurtocht naar een wel heel zieke geest.

Kristina Ohlsson (1979) is geboren in Kristianstad en woont nu afwisselend in Stockholm en Wenen. Ze is politiek analist en werkte voor het Zweedse ministerie van Buitenlandse Zaken en de geheime dienst. Haar succesvolle thrillerdebuut Ongewenst is vertaald in vijftien talen. Daarna verscheen de thriller Verzwegen, die ook enthousiast is ontvangen.

-reeds gepubliceerd op thesword.nl-

Een Reactie op “Recensie – Engelbewaarders van Kristina Ohlsson

1. Pingback: De Hobby Blogger – Recensie – Engelbewaarders van Kristina Ohlsson | Itsanoushka’s Blog·