Kledingkast

Op een of andere manier was de laatste jaren het rek op de overloop van onze zolder mijn kledingkast geworden. Daar lag het schoon op een hoopje over elkaar en als ik iets aan wilde trekken dan werd er gegraaid en geplukt. Je zou denken dat ik geen kledingkast heb maar niets is minder waar, een verdieping lager hebben we een kleine kamer met aan de ene kant over de hele wand een mooie kledingkast met voor ons ieder 2 kasten en aan de andere kant ook over de hele wand een boekenkast. Beiden overvol. Ik moest dus gaan opruimen en weggooien. Voor dat eerste had ik al heel lang de energie niet en voor dat laatste had ik al heel lang de moed niet. Dan moet je passen en wikken en wegen, beh. Maar na de vakantie had ik de moed en na een werkbaar schema te hebben opgesteld, uitgevoerd en al het overtollige afgevoerd naar de kringloop, hangt nu alles weer netjes in de kast. Mooie stapeltjes en inzichtelijk. Af en toe trek ik hem gewoon even open, goh wat mooi denk ik dan en staar naar de nog mooie rechte stapeltjes. Volgens mij een tik die ik heb overgehouden aan mijn eerste bijbaantje bij Benneton in een grijs verleden. Waar we gedrild werden in het alle truitjes gelijk vouwen langs een meetlat. Dan kwam er weer zo een doos in de winkel die even zelf wilde kijken en het hele stapeltje naar z’n ratsmode trok. Je begrijpt dat heb ik niet lang volgehouden en toen er nog meer van dat onnozele gebeuren de revue was gepasseerd toen weer braaf naar school ben gegaan.

Ik heb nog wel wat mooie herinneringen bewaard in de kast. Boven in, op de plank waar je zonder trapje niet bij kunt. Zo is daar is het zwarte shirt met Route 66 in witte letters, een mooi aandenken aan onze rondritten door de US. Zo ook de trui uit Aspen, het overleven van het off the road Rocky Mountains avontuur staat na 11 jaar nog steeds scherp op mijn netvlies. Ik heb ook nog een mooie galajurk bewaard uit slankere tijden. Niet met het idee dat ik hem ooit weer pas maar omdat toen onze wereld nog goed en onbezonnen was, althans in onze beleving toen. Alles kon en we alles deden wat we leuk vonden. Nu na de nodige ups and downs hebben we gelukkig een nieuwe status quo kunnen vinden. Ook een mooie, anders dan toen, misschien wel kwetsbaarder maar ook een waar we gelukkig mee zijn en kunnen blijven. Eng om uit te spreken, bang dat het weer stuk gaat. Het shirt dat m’n vader nog heeft gedragen in het ziekenhuis. Nu wel gewassen, zonder zijn geur dus, maar toch nog een herinnering die op de plank erbij past. Allerlei vrolijk gekleurde shirts uit Indianen gebieden, prachtig om daar te dragen maar eenmaal thuis heel ongepast voelen, maar toch zie ik me die nog wel eens aantrekken, met schijt aan wat kan en niet!

Wat opvalt dat grijs bij mij het nieuwe zwart dreigt te worden in die kast. Af en toe wat kleur, paars en een spatje rood. De zomer shirts hebben meer kleur maar de winter is wat bescheidener. Bij de broeken heeft zwart nog steeds de overhand wat vaak het volgende soort gesprek oplevert als er een nieuwe broek door de brievenbus komt:

“Hoe vind je deze broek schat?”
“Hij is toch zwart? Je hebt toch al zwarte broeken?”
“Ja, maar hij zit toch wel mooi?”
“Ja, maar hij is ook zwart, weer.”
“Wat voor kleur zou ik dan moeten nemen?”
“Ja, nou wat dacht je van rood?”
“Ik kan toch niet met deze benen in een rode broek?!”
“Waarom niet? Is weer eens wat anders.”
“Nou ja, ik neem deze gewoon want hij zit ook heel erg lekker.”
“Je doet maar, maar ik zie geen verschil met die andere zwarte broeken.”

Ik wel, vooral ze nu op een mooi stapeltje liggen!

Een Reactie op “Kledingkast

  1. Pingback: De Hobby Blogger – Kledingkast | Itsanoushka’s Blog·

Geef een reactie

