Recensie – De wintertuin van Kristin Hannah

De wintertuin ****1/2
Auteur: Kristin Hannah
430 pagina’s
Uitgeverij The house of books
oktober 2012

Meredith en Nina zijn zussen maar erg verschillend van aard. Meredith krijgt twee kinderen en beheert de appelboomgaard van de familie. Nina reist de wereld rond en wordt een beroemde fotojournalist. Wanneer hun geliefde vader ziek wordt beseffen de uit elkaar gegroeide zussen dat ze hun krachten moeten bundelen. Hun moeder Anya, nog altijd even koud en afstandelijk als vroeger, is ook nu niet in staat troost te bieden. Op zijn sterfbed vraagt hun vader Meredith en Nina nog een keer te luisteren naar het Russische sprookje dat Anya altijd vertelde. Zo komt tenslotte haar tragische verleden aan het licht in het door oorlog verscheurde Leningrad, meer dan 50 jaar geleden.

Op de voorkant van De wintertuin staat een indringende roman over de band tussen moeders en dochters en hoe wonden uit het verleden hun tol eisen en dat is een hele goede samenvatting.
Het verhaal gaat over Meredith en Nina. Twee zussen die ieder op geheel eigenwijze omgaan met de afstandelijkheid van hun moeder, Anya, die er voor heeft gezorgd dat niemand echt praat met elkaar. Pas als hun vader komt te overlijden, de lijm in dit gezin, worden de drie vrouwen op elkaar aangewezen en is vluchten in hun eigen wereldje geen optie meer. Nina is fotograaf en reist de hele wereld over om het leed van vrouwen waar dan ook vast te leggen. Nu moet ze terug naar huis om afscheid te nemen van haar vader en door de belofte die zij aan hem doet komt het Russische sprookje dat hun moeder vroeger vertelde in een heel ander daglicht te staan.
Met vallen en opstaan komen ook de zusters dichter bij elkaar. Meredith heeft namelijk haar leven in dienst gesteld van haar vaders bedrijf en haar gezin en begrijpt niks van het egocentrische vluchtgedrag van haar zuster Nina. Alleen heeft Meredith niet door dat zij meer lijkt op haar moeder dan haar lief is. De hoordrol is echter weggelegd voor het sprookje van Anya wat je terugvoerd naar het Rusland vlak voor en tijdens de tweede wereldoorlog.

Een prachtig, indringend en emotioneel verhaal dat langzaam het tragische verleden van hun moeder verteld, die heeft moeten zien te overleven in het door oorlog verscheurde Rusland en het Leningrad dat het zo zwaar te verduren heeft gehad. Door het afwisselen van de hoofdstukken die in het heden en verleden afspelen krijg je als lezer een mooi inzicht in hoe de verhoudingen zijn ontstaan in het gezin en hoe een oorlogstrauma ook een volgende generatie kan beïnvloeden en beschadigen. Het verhaal is goed opgebouwd en hoewel het een emotioneel verhaal is bij tijd en wijle is het geen kitscherig geheel geworden maar wordt je op een geloofwaardige manier het leven van Anya ingetrokken. De laatste twist in het boek is misschien niet helemaal geloofwaardig maar wel een mooie en dat gun je de hoofdpersonen ook.

Kristin Hannah is de bestsellerauteur van achttien romans, waaronder De kleuren van de nacht, Twee zusjes en Wie naar de sterren grijpt. Haar boeken worden in meer dan twintig landen gepubliceerd. Ze woont met haar man afwisselend in Washington en Hawaii.

-reeds gepubliceerd op thesword.nl-