Recensie – De boekhandelaarster uit Orvieto van Valentina Pattavina

De boekhandelaarster uit Orvieto ****
Auteur: Valentina Pattavina
219 pagina’s
Uitgeverij Orlando
juli 2012

Matilde, een alleenstaande veertiger uit Rome, verhuist naar het rustige provinciestadje Orvieto in Umbrië om haar leven weer op de rit te krijgen. Daar verwezenlijkt ze een oude droom wanneer ze in de boekhandel van professor Paolini gaat werken. In de fascinerende omgeving van Orvieto, en te midden van de boeken, wordt Matilde heen en weer geslingerd tussen haar ontmoetingen met nieuwe mensen en haar eigen geheimen uit het verleden. Maar ook Orvieto verbergt geheimen, die schuilgaan in de huizen en in de stilte van de omringende bossen. Er komt een onder tafel geveegde, sinistere gebeurtenis aan het licht waardoor lang geleden gemaakte afspraken worden verstoord…

De boekhandelaarster uit Orvieto is een Italiaanse roman waarin diepe gevoelens, drama en humor elkaar afwisselen, wat nog wordt versterkt door de excentrieke dorpsbewoners, die zich overweldigd voelen door de gebeurtenissen en door een meedogenloos lot naar een bitterzoete finale worden getrokken.

De boekhandelaarster van Orvieto is typisch zo een boek dat zich niet in een hokje laat stoppen. Het heeft in ieder geval heel veel humor, mooi taalgebruik, lekker vlotte en herkenbare conversaties, een thriller element, mooi quotes , sfeer en romantiek. Het verhaal gaat over Mathilde die voor de 4e keer in haar leven op de vlucht slaat voor gebeurtenissen in haar leven die het voor haar onmogelijk maken om te blijven. Het voordeel daarvan is dat ze door de jaren heen niet veel spullen heeft verzameld en gewoon kan vertrekken en zien waar ze terechtkomt. Deze keer is het eindpunt Orvieto, een klein, oud en sfeervol plaatsje zo’n twee uur rijden van Rome. Hier maakt Mathilde hilarische gebeurtenissen mee maar leert ze ook wat vriendschap is en hoe men voor elkaar zorgt ondanks de op eerste gezicht grote verschillen tussen de diverse inwoners. Mathilde houdt mensen het liefst op afstand maar daar trekken de inwoners van Orvieto zich weinig van aan. Hierdoor wordt zij gedwongen om zich onder de mensen te begeven en leert daardoor ook beter omgaan met zichzelf en de gebeurtenissen die haar tot vluchten hebben verleid. Door brieven die ze schrijft, of die ook verstuurd worden is niet zeker, krijg je als lezer steeds meer inzicht in het vluchtgedrag van Mathilde. Pattavina heeft een prettige vlotte schrijfstijl maar weet ook heel mooi met taal te spelen waardoor het verschil tussen het gedrag van Mathilde en haar gedachtewereld mooi tot uiting komt. De quotes die tussen de hoofdstukken door zijn gebruikt leiden tot nadenken en mijmeren. Daarnaast moet je ook hard op lachen om de manier waarop de bijzonderheden van de diverse karakters met elkaar botsen. Er zit ook een thriller element in dat meer gebruikt wordt als kapstok om het verhaal te vertellen dan dat het ook echt om het oplossen van de misdaad gaat. Wel worden er daardoor een aantal geheimen bloot gelegd die de bewoners van Orvieto liever onbesproken hadden gelaten. Mooi boek voor een lach en een mijmering.

Valentina Pattavina (1968) heeft archeologie gestudeerd en gewerkt in de theaterwereld. Ook heeft ze lange tijd bij uitgeverij Einaudi gewerkt als redacteur van onder anderen Niccolo Ammaniti. In 1996 maakte ze de overstap naar een schrijversbestaan. De boekhandelaarster van Orvieto is haar eerste roman, die meerder malen is herdrukt en waarvoor ze in Italië veel lof heeft gekregen. De roman is verfilmd.

-reeds gepubliceerd op thesword.nl-

Een Reactie op “Recensie – De boekhandelaarster uit Orvieto van Valentina Pattavina

1. Pingback: De Hobby Blogger – Recensie – De boekhandelaarster uit Orvieto van Valentina Pattavina | Itsanoushka’s Blog·