Recensie – Verbonden met mij van Ciara Geraghty

Verbonden met mij ****
Auteur: Ciara Geraghty
560 pagina’s
Karakter Uitgevers
juni 2012

Volgens Dara Flood heeft de meest interessante gebeurtenis uit haar leven al vóór haar geboorte plaatsgevonden. Dertien dagen voordat zij ter wereld kwam, vertrok de vader van Dara Flood om een pakje sigaretten te halen en kwam nooit meer terug. Nu leeft Dara een ongecompliceerd leventje. Ze eet op woensdag pizza met haar vriendinnen. Op vrijdag heeft ze salsales met haar zus Angel. En de zaterdagavond is meestal gereserveerd voor een vriendje. Een veilig, maar wel erg voorspelbaar leven dus.

Maar op het moment dat Angel ziek wordt, verandert alles. Dara moet nu dringend haar vader, Mr Flood, zien te vinden en ze huurt daarom een privédetective in; de woest aantrekkelijke, ex-politieman Stanley Flinter. Samen gaan ze op zoek naar haar vader en in Dara’s zorgvuldig geregisseerde leven begint het te rommelen. Uiteindelijk vindt ze Mr Flood, maar wel een heel andere dan naar wie ze op zoek was…

In Verbonden met mij leren we de zusjes Dara en Angel kennen. Ze zijn onafscheidelijk en kunnen lezen en schrijven met elkaar. Toch is hun leven niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Angel heeft namelijk maar een nier en die werkt niet goed. Zij staat op de wachtlijst voor een transplantatie maar het verlossende telefoontje komt maar niet en als het komt blijkt de match niet goed. Dan stort de wereld van Angel in en lijkt zij de teleurstelling niet meer te boven te komen. Reden voor Dara om op zoek te gaan naar die mysterieuze meneer Flood, die jaren geleden met de noorder zon is vertrokken, om te kijken of hij een match kan zijn voor een nier. Met de hulp van haar oude excentrieke buurvrouw, juffrouw Pettigrew, komt Dara in contact met Stanley Flinter, privédetective. Hij gaat haar helpen met haar zoektocht naar meneer Flood. Een zoektocht die haar dichterbij haar vader brengt maar de afstand met haar zus en moeder lijkt te vergroten. Een zoektocht die haar naar het romantische Parijs zal brengen met alle gevolgen van dien.

Verbonden met mij is een heerlijke roman met sympathieke karakters en vanaf bladzijde 1 zit je in het verhaal. Zoals het een goede chicklit betaamt zit er ook de nodige humor in. Daar zorgen Stanley en zijn hond Clouseau, een ongeleid projectiel, wel voor. Ook de collega’s van Dara in het dierenasiel zijn een kleurrijk stel en zorgen voor de nodige luchtigheid in een verhaal dat uiteindelijk toch om leven en dood gaat. Gelukkig ontbreekt de nodige romantiek niet die natuurlijk zoals het hoort in gevaar wordt gebracht door de nodige communicatie problemen en misverstanden. Het verhaal is vlot geschreven en eenmaal begonnen wil je niet meer stoppen. Het is een dikke pil maar daar merk je niks van, sterker nog het is uit voor dat je het weet!

Ciara is geboren in Dublin. Tot haar 34ste heeft ze geen letter geschreven totdat ze begon aan een avondopleiding Creative Writing. Sindsdien is ze niet meer gestopt en heeft ze diverse korte verhalen, artikelen en 3 romans geschreven. Ze is getrouwd, heeft 3 kinderen en een hond uit het asiel.

-reeds gepubliceerd op thesword.nl-