Recensie De Nabuccomoorden – Ignace Dermaux

De Nabuccomoorden ***1/2
Genre: thriller
Pagina’s: 255
Uitgeverij: Kramat
april 2012

Na zijn avontuur met Suzanne Flores in het eerste boek Coeur de Boeuf staat Arthur Doringen aan het hoofd van de Emilius-holding. Hij wil een nieuwe, frisse wind door die wat ouderwetse organisatie laten waaien. Geen eenvoudige opdracht want hij dient oude, familiale belangen te verenigen met zijn nieuwe, toekomstgerichte plannen. Tevens probeert hij na het verlies van zijn vrouw en dochtertje zijn leven opnieuw voorzichtig op te bouwen, samen met Suzanne. Met de hem typerende koppigheid en vastberadenheid zet hij door. In Istanboel
wordt op dat moment een bankdirecteur vermoord. Een op het eerste gezicht eerder banaal feit. Totdat de voorzitter van de Raad van Bestuur van de Emilius-holding op gruwelijke wijze aan zijn einde komt. Ongewild komen Arthur en Suzanne opnieuw terecht in een gevaarlijk machtsspel. Maar deze keer lijkt de vijand onzichtbaar en ongrijpbaar. Koppig graaft Arthur dieper en dieper tot hij beseft hoe machtig en onaantastbaar zijn vijanden zijn…..

De Nabucco moorden is het laatse deel in het tweeluik van Dermaux dat gaat over de avonturen van Arthur Doringen en Suzanne Flores.

In het eerste deel hebben de twee elkaar leren kennen en zijn zij betrokken geraakt bij moord en corruptie. De delen zijn goed apart te lezen maar het is wel leuk om de avonturen van de twee in de goede volgorde mee te maken.
In dit tweede deel ligt de nadruk nog wat meer op de energieproblemen, de oplossingen en de corruptie die hier mee gepaard gaan. De schrijver gebruikt echte namen van bedrijven en instellingen maar het verhaal is fictief. Maar daardoor ga je als lezer toch anders aan kijken tegen deze problematiek. Ook in dit tweede deel worden er weer de nodige moorden en misdaden gepleegd en moeten Arthur en Suzanne alle zeilen bijzetten om ook hier weer zonder kleerscheuren vanaf te komen. Alleen alles heeft zijn prijs.
Toch wordt het in dit deel toch pas later spannend dan in het eerste en dat komt omdat de aandacht wat meer verschoven is naar het bedrijf waar Arthur nu hoofd van is en alle perikelen die zich in het energielandschap afspelen.

Het verhaal wordt met kennis van zaken verteld en dat is prettig lezen. Het is ook een origineel verhaal dat spannend is maar je ook het gevoel geeft dat er van alles in de maatschappij gebeurd waar je gewoon geen weet van hebt als je van de ene verplichting na de andere holt. Tijd om even stil te staan en dit boek te lezen. Het is jammer dat het een tweeluik is want volgens mij laat het einde toch nog wel een opening voor deel 3! De toekomst zal het leren!

Ignace Dermaux (1966, Kortrijk) studeerde af als handelsingenieur aan de Vrije Universiteit van Brussel en bekleedde tot voor kort verschillende functies in internationale bedrijven. Hij groeide op in Grimbergen, in de rand rond Brussel, maar woont sinds 2000 opnieuw in West-Vlaanderen, Roeslare. Met Coeur de Boeuf debuteert hij als misdaadauteur.