Recensie De groene pen – Eloy Moreno

De groene pen *****
Genre: Roman
Pagina’s: 326
Uitgeverij: Karakter
April 2012

Kan je hele leven zich afspelen op 445 vierkante meter?

Ongetwijfeld. In het leven van een veertigjarige zoon, vader en echtgenoot uit De groene pen is dit het geval. Hij voelt zich gevangen, in zijn huis, in zijn auto en in zijn baan. Gevangen in de routine waarin vandaag hetzelfde is als gister en de dag van morgen, altijd hetzelfde als vandaag. Een zich steeds maar herhalende routine waarin het hem ontbreekt aan tijd. Tijd om te lachen, tijd om te genieten van zijn vrouw Rebe en zijn zoontje Carlitos, tijd om te leven. Tijd om gelukkig te zijn.

Een incident op zijn werk doet bij hem het kwartje vallen en is voor hem de aanleiding om hetgeen waar hij ’s nachts van droomt uit te laten komen: helemaal opnieuw beginnen en losbreken uit die oneindige en geestdodende routine. Hij pakt zijn spullen en vertrekt naar de Pyreneeën, op zoek naar bezinning en vooral naar zichzelf. In die prachtige en adembenemende omgeving wordt hij geconfronteerd met zijn verleden, dat hij verbindt met het heden maar hem uiteindelijk in staat stelt om vooruit te kijken…

In De groene pen is de hoofdrol weggelegd voor een 40 jarige man die vast zit in de sleur van het leven. Hij is een gevangene van de tijd. Alles is gepland van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat, zelfs het vinden van een parkeerplek dat 20 minuten per dag kost. Zijn huwelijk is in het slop geraakt, ze leven samen voor hun zoontje en de zondagen bieden ook geen soelaas meer. Zijn werk is in dezelfde stroomversnelling terecht gekomen en slechts het uit vinden van wie zijn pennen steeds jat geeft hem een doel om door te gaan. Door allerlei misverstanden en het ontbreken van communicatie lijkt alles als zand door zijn vingers te glippen.

Het is een beklemmend verhaal die een ieder die in die tredmolen van het leven vast zit veel herkenning zal geven. Het is een verhaal dat goed aansluit bij de huidige tijdgeest en kan veel ogen openen en zal zeker de nodige emoties oproepen. Want wie herkent dat niet, de gewoontes die er insluipen, de dingen die niet gezegd worden en een eigen leven gaan leiden. De behoefte om het roer om te gooien en meer tijd vrij te maken voor de dingen die echt belangrijk zijn in het leven.
In het tweede deel van het boek gaat de hoofdpersoon zijn dromen, min of meer verplicht, ten uitvoer brengen. Dat gaat letterlijk en figuurlijk met vallen en opstaan en dat is waar het verhaal je niet meer loslaat en onder je huid gaat zitten. Een prachtig boek dat de tijd verdient om gelezen te worden.

Eloy Moreno heeft, na er twee jaar aan te hebben geschreven, De groene pen eerst in eigen beheer uitgegeven. Zo’n vijfendertighonderd verkochte exemplaren later en een campagne via de sociale media, werd zijn boek ondergebracht bij een grote uitgeverij en is het in Spanje een nationale bestseller geworden. Nu, tienduizenden verkochte exemplaren en talloze drukken verder, begint hij ook in het buitenland naamsbekendheid te krijgen met zijn eigentijdse en zeer herkenbare roman.