Recensie Coeur de Boeuf – Ignace Dermaux

Coeur de Boeuf ***1/2
Genre: thriller
Pagina’s: 285
Uitgeverij: Kramat
oktober 2011

Hou zou jij reageren als je vrouw en dochter voor je ogen omkomen bij een bomaanslag? Wat zou jij doen als het onderzoek wordt afgesloten met de conclusie dat het om een zaak van blinde terreur gaat? Hoe kan jij verder leven als er geen schuldige wordt gevonden?

Arthur Doringen verliest zijn vrouw en dochter bij de explosie van een tankstation. Hijzelf ontsnapt ternauwernood aan de dood. Al snel blijkt het om een aanslag te gaan van een onbekende terreurgroep. Verteerd door verdriet probeert hij de draad weer op te pikken. Maar Artur kan niet leven met de wetenschap dat zijn geliefden zinloos gestorven zijn en koppig gaat hij zelf op onderzoek uit. Tijdens zijn speurtocht ontmoet hij Suzanne Flores, een jonge, avontuurlijke vrouw. Samen raken ze betrokken in een machtsspel waarbij wraak en financieel gewin de boventoon voeren. Een strijd waarbij ecologische en economische belangen lijnrecht tegenover elkaar staan en waarbij de spelers voortdurend worden bedrogen en gemanipuleerd. Gaandeweg ontdekken ze een geheim dat jarenlang verborgen bleef en hun verdere leven zal veranderen.

Dit spannende boek ontleent zijn titel aan de naam van de Coeur de Boeuf-tomaat. Het bijzondere aan deze tomaat is dat zij al eetbaar is als de schil nog gedeeltelijk groen is. De Coeur de Boeuf rijpt namelijk van binnen naar buiten. Net zoals een plan langzaam rijpt in iemands hoofd en uiteindelijk minutieus uitgevoerd wordt.

Coeur de Boeuf is de debuutroman van Ignace Dermaux en dat is een debuut waar menig beginnend schrijver jaloers op zal zijn. Coeur de Boeuf is het eerste deel van een tweeluik, deel twee is pas verschenen onder de naam de Nabucco moorden. In Coeur de Boeuf maken we kennis met de hoofdpersonen Arthur Doringen en Suzanne Flores. Arthur heeft zijn gezin verloren tijdens een bomaanslag bij een tankstation. Een gebeurtenis die uiteraard een jaar later nog steeds zijn leven beheerst. Hij zal en moet weten wie er verantwoordelijk voor is. Suzanne Flores wordt op een hele andere manier betrokken bij het onderzoek. Door vreemde ansichtkaarten met cryptische omschrijvingen wordt haar interesse voor de aanslag gewekt. Tijdens hun zoektocht komen de twee elkaar tegen en bundelen zij hun krachten, die ze nodig zullen hebben want de tegenstander heeft veel te verliezen en gaat over lijken.

Dermaux heeft een prettige soepele schrijfstijl. De hoofdpersonen worden goed neergezet en zijn toegankelijk waardoor je makkelijk kunt inleven. Het verhaal wordt goed opgebouwd waardoor de spanningsboog zich lekker opbouwt en je aan het eind op het puntje van je stoel zit. De hoofdstukken worden afwisselend in het heden en in het verleden verteld. Dit geeft een extra dimensie aan het verhaal en houd je als lezer ook scherp. Het heeft ook een hedendaags onderliggend thema, het milieu, de olievoorraden en de alternatieve energiebronnen. Dermaux schrijft hier met kennis van zaken over en geeft het verhaal net dat beetje meer. Kortom een goede thriller die meer aandacht en lezers verdient. Binnenkort volgt de recensie voor De Nabucco moorden. Als deze net zo goed is als zijn voorganger heeft Dermaux een goed tweeluik neergezet en ben ik zeer benieuwd naar zijn volgende zet!

Ignace Dermaux (1966, Kortrijk) studeerde af als handelsingenieur aan de Vrije Universiteit van Brussel en bekleedde tot voor kort verschillende functies in internationale bedrijven. Hij groeide op in Grimbergen, in de rand rond Brussel, maar woont sinds 2000 opnieuw in West-Vlaanderen, Roeslare. Met Coeur de Boeuf debuteert hij als misdaadauteur.