Recensie Vals Alarm – Marelle Boersma

Vals alarm *****
Genre: Literair thriller
Pagina’s:302
Uitgeverij: Verbum Crime
november 2011

Een scheiding komt in de beste families voor. Maar wat doe je als je kind inzet wordt van een wraakactie van de vader?
Janna probeert haar veeleisende baan zo goed mogelijk te combineren met de zorg voor haar dochter Fleur en haar echtgenoot Roderick. In die volgorde. Als Roderick bij een jongere vriendin intrekt, blijkt hij zijn vertrek zorgvuldig te hebben voorbereid. Janna blijft berooid achter. Ze onderneemt een laatste poging om de schade te beperken, maar haalt zich hiermee de woede van haar ex op de hals. Te laat beseft ze dat Roderick haar harder kan raken dan ze ooit had gedacht. Als hij ervoor zorgt dat Fleur gedwongen uit huis geplaatst wordt, knapt er iets in haar.

Wat een ijzersterk begin! Daardoor wordt je meteen het verhaal ingezogen en aan het eind van het boek kom je er pas weer uit en dan nog blijft het verhaal door je heen spoken. Want wat Boersma verteld in deze Psychologische Thriller, trouwens eindelijk een boek dat ook echt recht doet aan die titel, is de nachtmerrie van iedere ouder. Je kind kwijt raken!

Janna en Roderick lijken het ideale koppel. Beiden hebben ook nog eens een hele succesvolle carrière, wat een zorgeloos leven en een mooi huis oplevert. Pas als dochter Fleur wordt geboren komen de scheurtjes in hun bestaan aan het licht die uiteindelijk uitmonden in een groot gapend gat waarin Janna dreigt te verdwijnen. Roderick besluit hun huis te verkopen en zet zo Janna en Fleur op straat. Daarnaast heeft hij ook nog eens losse handjes en is hij een controle freak die er echt alles aan zal doen om Janna ten gronde te richten. Door zijn connecties als advocaat heeft hij de touwtjes in handen en weet hij met zijn charme iedereen een rad voor de ogen te draaien. Zelfs haar beste vriendin en Bureaujeugdzorg.

Waarmee Boersma ook meteen een maatschappelijk platform creëert voor het zogenaamde Vals Alarm. De hoofdstukken in het heden worden afgewisseld met hoofdstukken die zich afspelen in het verleden. Op die manier wordt er naar de ontknoping toegewerkt. Het is een goed en vlot geschreven verhaal dat de lezer weet vast te houden en je met een toenemende mate van woede en onmacht meeneemt naar de ontknoping. Het boek toont ook de kracht waarmee we bergen kunnen verzetten of uit de diepste dalen kunnen krabbelen als ze aan ons kind komen. Het toont ook de kracht van het delen van je ellende met logenoten en hoe belangrijk het is om dat netwerk ook daadwerkelijk te gebruiken. Het toont de kracht van een vrouw die vecht als een leeuwin voor haar kind.

Maar het gaat niet alleen om een vrouw die haar bestaan moet rechtvaardigen voor een maatschappij die gekenmerkt wordt door kort door de bocht conclusies en vooroordelen. Het gebeurt mannen net zo goed, daar staat Horace, de zwerver die woont in de hal van het flatgebouw van Janna en Fleur voor. De belangrijkste les die we kunnen trekken uit dit verhaal is dat het belangrijk is om zelf te blijven nadenken en op die manier elke zaak met een open mind tegemoet te treden want het is belangrijk dat het mensenwerk blijft en geen papierenbeslissing wordt.
Kortom een spannend boek dat zijn beloftes nakomt en de lezer laat nadenken over en voelen hoe het is om echt alles kwijt te zijn, onze grootste nachtmerrie.

Marelle Boersma is een auteur die schrijft over actuele misstanden in onze maatschappij Het zijn verhalen die morgen zomaar zouden kunnen gebeuren. Sterker nog, na het verschijnen van een boek, blijkt haar fantasie vaak werkelijkheid te worden. Alsof ze het wist… Het geeft de lezer het onheilspellende gevoel dat haar boeken spelen in een toekomst die voor de meeste mensen nog verborgen is.

Thema’s die ze in haar boeken heeft gebruikt zijn o.a. cosmetische chirurgie, illegaal draagmoederschap of dwalingen van Jeugdzorg. Naast boeken schrijft zij wekelijks een column voor Libelle en ze schrijft op regelmatige basis columns voor de boekensite http://www.ezzulia.nl. Bovendien schrijft ze korte verhalen voor uitgeverij Parelz. Naast het schrijven geeft Marelle workshops Thrillerschrijven, waar behalve het integreren van spanning in een verhaal ook basistechnieken als perspectief, tijd en personages aan de orde kunnen komen.