Recensie Tweestrijd – Linda Jansma

Tweestrijd ****
Genre: thriller
Pagina’s: 316
Uitgeverij:Verbum Crime
februari 2012

Hanna’s wereldje is perfect. Voor de buitenwereld althans, want al vanaf het begin van haar huwelijk met de rijke en gerenommeerde gynaecoloog Axel Kolman wordt haar leven beheerst door intimidatie, bedreigingen en geweld. Als Sonja, rechercheur bij de Utrechtse politie, tegenover haar komt wonen, raken hun levens ongewild met elkaar verstrengeld. Dit zet een kettingreactie inwerking, die niet meer te stoppen is en ongekende gevolgen heeft…

Tweestrijd is een psychologische thriller waarin twee vrouwen de hoofdrol spelen; Hanna en Sonja. Twee vrouwen die ieder een totaal ander leven leiden maar omdat ze buren worden raken deze levens onvermijdelijk met elkaar verbonden.
Hanna is getrouwd met Axel, een gevierd gynaecoloog, die graag alles onder controle heeft en vooral zijn vrouw. Alles moet op zijn manier anders ramt hij haar in elkaar. Hanna leidt hierdoor een zeer geïsoleerd leven om maar niks fout te kunnen doen waardoor zijn woede wordt gewekt. Naarmate het verhaal zich ontvouwd wordt het duidelijk hoe het komt dat Axel zo zijn vrouw in de tang weet te houden en hoe manipulatief hij is en begin je steeds beter inzicht te krijgen in de gedachtegang van Hanna.
Sonja is rechercheur en getrouwd met Maurice, advocaat die om de schone schijn wil verhuizen naar een duurdere wijk en zo doende tegenover Hanna en Axel komen te wonen. Door onverwachtse gebeurtenissen in de levens van Hanna en Sonja komen alle verhoudingen onder spanning te staan en lijkt het of niemand echt de waarheid spreekt.
Het perspectief van het verhaal wisselt in de hoofdstukken die door Hanna of Sonja worden verteld. Dat effect wordt nog eens extra versterkt door dat er voor beiden een ander lettertype wordt gebruikt. Mooi trucje dat goed werkt. Het verhaal wordt goed opgebouwd en de karakters zijn goed uitgewerkt waardoor het verhaal nog lang door je hoofd spookt als je het hebt dichtgeslagen. Door het zeer spannende begin ben je vanaf bladzijde zeven al ongemerkt aan het puzzelen. Het boek heeft een goed plot en Linda Jansma weet heel beeldend te schrijven waardoor je het boek als een film voor je ziet. Misschien moeten ze maar even een exemplaar opsturen naar Reinout Oerlemans!

Linda Jansma (1967) schrijft al sinds haar kinderjaren, eerst voornamelijk voor zichzelf, later ook voor vrienden en in de schoolkrant. Op haar twaalfde stuurde ze haar eerste manuscript, een jeugdboek, naar een uitgeverij. Het werd niet uitgegeven, maar de positieve reacties over haar fantasie en schrijfstijl zijn sindsdien haar drijfveren geweest om verder te schrijven. Eind jaren negentig verscheen van haar hand een aantal columns in het Golden Nieuws, het verenigingsblad van de Golden Retriever Rasvereniging, gevolgd door diverse veterinaire artikelen in het vakblad Trimmagazine en op het internet. In 2009 veroverde ze een vijfde plaats bij de schrijfwedstrijd Beste Manuscript, waarna het niet lang duurde voordat ze in 2010 met haar eerste thriller Caleidoscoop debuteerde bij uitgeverij Verbum Crime.

Wanneer Linda niet aan haar manuscripten werkt, schrijft ze in opdracht commerciële teksten. Haar specialisme ligt op het veterinaire vlak, maar haar interesse is veel breder. Geen opdracht is haar te gek. Daarnaast werkt ze tweeënhalve dag per week in haar eigen hondentrimsalon.