Recensie Dubbel rood – Lidewij Martens

Genre: roman
Pagina’s: 222
Uitgeverij: Cargo
Februari 2012

Een indrukwekkende roman over de onverbrekelijke band tussen vader en dochter

Nico leeft op zijn veerboot een bestaan van ‘oever tot oever’. Driemaal per uur, acht uur per dag, zet hij mensen over. De avonden brengt hij door met wijn en in stilte.

Op een dag komt een jonge vrouw Nico’s stuurhut binnen, die de eenzame cadans van zijn overtochten doorbreekt. Ze laat zich niet wegsturen en weet met haar vragen en stille aanwezigheid langzaam tot Nico door te dringen. De vriendschap die ontstaat roept herinneringen op aan Geesje, de dochter die besluit controle te nemen over haar lichaam, totdat ze lichter zal zijn dan de wind.

Lidewij Martens laat in Dubbel rood op aangrijpende wijze zien hoe de levens van mensen beheerst kunnen worden door wilskracht en onmacht.

Wat een pracht boek en wat een mooie taal gebruikt Lidewij Martens om het verhaal van Nico en zijn dochter Geesje te vertellen. Het boek gaat over de band tussen vader en dochter en de onmacht die beiden ervaren om elkaar te helpen, te redden. Het lukt Geesje beter alleen gaat het ten koste van zichzelf.
In het boek volg je Nico die tegenwoordig op een pont werkt en daar een meisje ontmoet dat veel herinneringen bij hem losmaakt en zo kom je ook het verhaal te weten van Geesje en Lieke. Lieke is de vrouw van Nico en de moeder van Geesje. Als Lieke vertrekt en gaat samen wonen met een andere man kiest Geesje voor Nico. Liefdevol weet zij hem uit de put te trekken alleen verdwijnt zij zelf, letterlijk en figuurlijk. Nico zijn herinneringen springen heen en weer in de tijd daardoor leer je de onbezorgde en levendige Geesje kennen. Des de schrijnender zijn de herinneringen aan Geesje als ze 18 jaar wordt.
Het boek laat zien hoe sterk de band kan zijn tussen een vader en dochter maar tegelijkertijd laat het onze onmacht zien als we merken dat onze invloed niet voldoende is en het ons niet lukt om diegene te redden die ons het liefst is. Sommige stukken lezen als een gedicht die worden afgewisseld met de rauwe waarheid omtrent Geesje en haar anorexia. Ik had het boek in een keer uit kunnen lezen maar heb dat bewust niet gedaan het boek verdient het in alle rust te worden gelezen, gevoeld en verwerkt. Ik ben er even stil van. Een droomdebuut!

Lidewij Martens (Nijmegen, 1963) was werkzaam bij de grote filmfestivals van Nederland (IFFR, Nederlands Film Festival). Ze vervolgde haar loopbaan bij de televisie, waar ze zich ontwikkelde tot een succesvol producer. Na een opleiding scenarioschrijven aan het Maurits Binger Film Instituut schreef ze voor diverse televisieseries. Dubbel rood is haar romandebuut.