Recensie De vriend – Charles den Tex

De Vriend *****
Genre: thriller
Pagina’s: 376
Uitgeverij:De Geus
Maart 2012

Emma werkt als tolk voor de Amsterdamse recherche. Ze vertaalt afgeluisterde gesprekken van een verdachte groep Kroatische mannen. Op een dag voegt zich een nieuwe man bij de groep. Emma herkent hem tot haar schrik onmiddellijk: het is haar vriend, van wie ze dacht dat hij in Kroatie verbleef. Overvallen door de situatie verzwijgt ze haar ontdekking, maar de recherche komt er al snel achter dat Emma de man heel goed kent. Dan begint er een spel waarin Emma alles dreigt kwijt te raken. Ze wordt gedwongen in het afluisterteam te blijven werken, want haar vriend mag niets merken totdat de recherche de zaak rond heeft. Ondertussen weet Emma niet meer wie hij is en wat hij van plan is.

Hij doet het weer! Met De Vriend schrijft Den Tex opnieuw een ijzersterke thriller die je meesleurt het digitale tijdperk in. Deze keer is de hoofdrol weggelegd voor Emma, een tolk, die samen werkt met twee rechercheurs Wim en Kris. Ze hebben de taak om een stel Kroaten af te luisteren die een aanslag beramen. Alleen op wie? Waar? Wanneer en wie is de opdrachtgever? Door alle puzzelstukjes in elkaar te leggen lijkt er eindelijk een doorbraak te komen. Alleen dan gaat alles fout en is niet meer duidelijk wie er te vertrouwen is en wie niet.

Zoals we gewend zijn van Den Tex speelt de digitale snelweg met al zijn privacy-issues een belangrijke rol. In een maatschappij waar alles wordt vastgelegd, men op afstand alles kan volgen, waar ben je dan nog veilig en wat moet je geloven? Het verhaal is goed opgebouwd, Den Tex neemt de tijd om zijn hoofdrolspelers te introduceren en neer te zetten. Op die manier zit je stevig in het verhaal als de achtervolging op de criminelen wordt ingezet. Dat verhaal wordt uit verschillende perspectieven verteld, natuurlijk door Emma, maar ook maken we kennis met de mysterieuze opdrachtgever en een conciërge van een gerenommeerd hotel, die de gave heeft om iedere keer op de verkeerde plaats en op de verkeerd tijd op te duiken. Het plot staat als een huis en het enige wat je als lezer moet doen is zitten en genieten!

Charles den Tex (Australië, 1952) studeerde fotografie en film in Londen, doceerde Engels in Parijs, en keerde in 1980 terug naar Nederland, waar hij zich vestigde als reclametekstschrijver en later als communicatie- en managementadviseur. Bijna al zijn thrillers werden genomineerd voor de Gouden Strop. Met Schijn van kans, zijn vijfde thriller, won Charles den Tex in 2002 de eerste keer de Gouden Strop. Ook De macht van meneer Miller, zijn achtste thriller, werd in 2006 bekroond met de Gouden Strop. Met het in 2008 verschenen CEL kreeg hij voor de derde maal de hoogste prijs die in Nederland aan een auteur van spannende literatuur wordt toegekend. CEL werd ook genomineerd voor de Diamanten Kogel, de Vlaamse tegenhanger van de Gouden Strop. Bovendien werd CEL geselecteerd voor de longlist van de Libris Literatuurprijs, een erkenning van het literaire gehalte van de roman.