Recensie De lener – Rebecca Makkai

De Lener ****
Genre: Roman
Pagina’s: 326
Uitgeverij: Orlando
Maart 2012

Zij leende een kind. Hij gijzelde haar.

Lucy Hull werkt als bibliothecaresse in een dorpje in Missouri. Per ongeluk kidnapt ze haar favoriete boekenwurm, de tienjarige Ian Drake. Hij haalt Lucy over om hem in haar auto mee te nemen op avontuur, de wijde wereld in, ver weg van zijn overbeschermende, streng gelovige moeder die hem heeft ingeschreven voor een anti-homocursus. Onderweg probeert Lucy vrede te sluiten met haar vader die jaren geleden zijn Russische vaderland is ontvlucht, en ze vraagt zich af waarom ze blijkbaar zo popelde om aan haar eigen bestaan te ontsnappen.

De Lener is een mooie gelaagde roman waarbij de grenzen van het toelaatbare ruimschoots worden overtreden maar op de een of andere manier lijkt dat allemaal prima en eigenlijk ook heel logisch. Je hoopt zelfs dat Lucy en Ian het gaan redden en voor altijd kunnen blijven rondtrekken.

Het verhaal begint ergens in een klein plaatsje in Amerika waar Lucy per toeval bibliothecaresse is geworden. Haar beste vrienden zijn haar buren, die samen een kleurrijk theatergezelschap vormen Door de zeer dunne muren kan zij iedere repetitie en uitvoering zeer letterlijk volgen. Het toilet doortrekken op dat soort momenten is uit den boze! Ian is een 10 jarige jongen die zijn dagelijkse leven en vooral zijn ouders probeert te ontvluchten door heel veel te lezen. Helaas voor hem houdt zijn moeder er nogal wat extreme ideeën op na en mag hij alleen boeken lezen die de adem van God bevatten. Lucy en Ian sluiten een pact en zo kan Ian toch de boeken lezen die hij graag wil lezen en waarvan Lucy denkt dat zij de jongen zullen redden. Hierdoor ontstaat er band tussen de twee die uiteindelijk zal leiden tot een road trip door Amerika. Waarbij ze elkaar nodig hebben en waar vooral Lucy heel veel over zichzelf en haar Russische familie te weten komt.

Vanaf de eerste bladzijden is al duidelijk dat het een goede leeservaring zal worden. Makkai heeft een heerlijke vlotte schrijfstijl en verteld het verhaal met de nodige humor. Ook durft zij een stelling in te nemen die haar waarschijnlijk in Amerika niet altijd even populair zal maken. Het is een boek over vriendschap, loslaten, acceptatie en volwassen worden. Het verhaal blijft nog lang na ijlen in je hoofd en is voor iedere boekenfreak een must want wie wil zich nou niet zich verstoppen in een bibliotheek met de prachtigste verhalen.

Rebecca Makkai woont in Chicago, waar ze werkt als onderwijzeres. Ze heeft diverse korte verhalen geschreven voor ze debuteerde met de international bestseller De lener.