Recensie De Lantaarn – Deborah Lawrenson

De lantaarn ***1/2
Genre: Roman
Pagina’s: 400
Uitgeverij: The house of books
Maart 2012

Eve wordt stapelverliefd op de charmante Dom. Hun stormachtige romance leidt tot de aankoop van een oud huis, Les Genevriers, in de Provence. Terwijl de prachtige zomer op zijn einde loopt, raakt Eve omringd door geheimen en leugens. Dom praat niet graag over zijn verleden en al helemaal niet over de raadselachtige verdwijning van zijn eerste vrouw Rachel. Terwijl Eve probeert de gebeurtenissen rondom Rachels laatste dagen te ontrafelen, stijgt de spanning in huis tot ondraaglijke hoogte. Het vervallen Les Genevriers lijkt zelf tot leven te komen.

De Lantaarn is een heerlijke soms mystieke roman die gaat over de geuren en kleuren van de Provence. Het leven met de seizoenen maar ook over liefde en geheimen die desastreus kunnen werken. Het boek kent twee verhaallijnen. De eerste speelt zich af in het heden en daar volgen we Eve en Dom die halsoverkop verliefd worden en een prachtig oud huis kopen in de Provence. Daar hebben ze genoeg aan elkaar en leven ze in harmonie met hun muziek en boeken. Hun relatie en leven lijkt idyllisch en ze hebben dan ook niemand nodig om hun geluk compleet te maken. Maar langzaam aan ontstaan er toch scheurtjes in dit serene samen zijn als Eve te weinig antwoorden krijgt over de eerste vrouw van Dom, Rachel. Naarmate het wantrouwen van Eve toeneemt des te meer keert Dom in zichzelf.
De tweede verhaallijn speelt zich af rond de tweede wereldoorlog toen het huis nog gebruikt werd als boerderij. Dit prachtige maar ook schrijnende verhaal wordt verteld door Benedictine die samen met haar zus en broer opgroeit tussen de kleuren maar vooral ook de geuren van de Provence. Haar zus wordt uiteindelijk een beroemde parfumeur in Parijs. Maar ook hier komen er donkere wolken opzetten die het geluk verstoren.

Lawrenson weet de geuren van het papier af te laten komen en zij kan schilderen met woorden waardoor je het gevoel hebt door die prachtige lavendelvelden van de Provence te lopen. Het huis komt tot leven met al zijn geheimen. Met veel kennis van zaken schrijft zij over geuren en parfums. Zij weet de twee verhaallijnen mooi met elkaar te verweven door de geuren de tijd te laten overschrijden. Soms zijn de hoofdstukken wat te kort waardoor je te veel heen en weer schiet in de tijd en het ook wat langer duurt voor de lezer om een band op te bouwen met de hoofdpersonen. Het houdt wel de vaart in het verhaal want je wilt gewoon iedere keer weten hoe het verder gaat.

Het is een heerlijk boek om te lezen zodra de eerste zonnestralen hier door het grijze wolkendek komen en je op die manier kunt verplaatsen naar een heerlijke warme zomer in het zonnige zuiden met al zijn facetten en die alle zintuigen weer tot leven roept!

In haar jeugd reisde Deborah Lawrenson de wereld rond met haar ouders die als diplomaat werkten. Ze studeerde aan Trinity College in Cambridge en werkte als journalist in Londen. Nu woont Deborah met haar gezin in Kent maar brengt ook veel tijd door in Zuid-Frankrijk.