Recensie Achter gesloten deuren – Nairi Nahapetian

Achter gesloten deuren ***
Genre: literaire thriller
Pagina’s: 238
Uitgeverij:Em. Querido’s Uitgeverij
februari 2011

Teheran, juni 2005. Ayatollah Kanuni, een oppermachtige rechter onder wiens leiding al vijfentwintig jaar de Iranese oppositie wordt bestreden, wordt vermoord aangetroffen in het Paleis van Justitie.

Drie personen raken tegen wil en dank betrokken bij deze zaak: Narek Djamshid is als kind met zijn vader uit Iran vertrokken om asiel te zoeken in Parijs en gaat nu voor de eerste keer terug naar zijn vaderland; Leila Tabihi, een ‘islamitisch feministe’ die zonder succes al jaren probeert zich kandidaat te stellen voor de presidentsverkiezingen, en Mirza Mozaffar, een staatsman op zijn retour maar nog steeds een vooraanstaand lid van de jetset van Teheran en een onvermoeibaar vrouwenjager.

Deze drie, met ieder een eigen kijk op Iran, spelen de hoofdrol in een spannende thriller waarin de lezer een levendige indruk krijgt van het hedendaagse Teheran.

Sommige boeken zijn niet makkelijk in een hokje te plaatsen, zo ook ‘Achter gesloten deuren’ dat het stempel Literaire Thriller kreeg. Nou wordt er inderdaad een moord gepleegd en er wordt gezocht naar de moordenaar, maar er zijn velen subplots waardoor de vaart uit het verhaal gaat en het thriller gehalte minder wordt. Het is echter wel een heel mooi boek als je meer wilt weten over de Iraanse cultuur en zijn geschiedenis.
Wat duidelijk wordt na het lezen van deze roman is dat je niet kunt spreken over de Iraniër. Het laat de complexiteit zien van een maatschappij die gekenmerkt wordt door vele politieke en religieuze vormen die allen weer op verschillende manieren gecombineerd kunnen worden en die allen ook weer hun eigen vijanden en connecties hebben. Zo is Leila in het verhaal de ‘islamitische feministe’, die strijd voor de mogelijkheid om als vrouw ook gekozen te kunnen worden tot politiek leider, verder een zeer conservatief personage ten aan zien van geloof en relaties.
Een van de belangrijkere subplots is die van een van de hoofdpersonen Narek, die terugkeert naar Teheran om een artikel te schrijven voor een Franse krant waar hij werkzaam is. Ook is hij op zoek naar zijn verleden, waarom zijn z’n ouders gevlucht en hoe is zijn moeder overleden? Door deze zoektocht krijg je als lezer ook een lesje in de Iraanse geschiedenis. Een interessant boek voor de lezer die graag meer inzicht wil krijgen in de Iraanse cultuur en geschiedenis, als thriller is het iets minder geslaagd en daardoor slechts de 3 sterren.

Naïri Nahapétian (1970) is in Iran geboren en naar Parijs gevlucht voor de ayatollahs. Ze werkt als journaliste en keert voor diverse tijdschriften regelmatig naar haar geboorteland terug om reportages te maken. Achter gesloten deuren is haar debuut.