Recensie Fauna – Alissa York

Auteur: Alissa York
Genre: Roman
Uitgeverij Signatuur
368 bladzijden
Isbn-nummer 9789056723910

Samenvatting
Edal Jones komt op haar fietstochten een dakloze tiener tegen, die dode vogels van de stoep opraapt en vergezeld wordt door een enorme zwarte hond. Op een dag volgt Edal haar naar een ratjetoe van een huis aan de rand van Don Valley. Eigenaar Guy Howell biedt opvang voor zieke en gewonde dieren (en mensen): een halfdode havik, een weesnest wasbeertjes, een soldaat met hartfalen tijdens zijn eerste tour of duty, Stephen, het weggelopen tienermeisje en haar hond. Maar ook dierenarts Kate vindt haar weg naar Guys wereld van toegewijde dierenliefhebbers. Aarzelend en voorzichtig sluit Edal zich aan bij het groepje, al houdt ze haar werkelijke functie als ambtenaar van natuurbeheer verborgen. Ze beseft donders goed dat de geïmproviseerde opvang niet voldoet aan de honderden wettelijke bepalingen, maar het is een heilzame plek voor alle bewoners, dier en mens. De spanning loopt op als ‘Coyote Cop’ stelselmatig coyotes mutileert en afmaakt.
Fauna gaat evenzeer over dieren als over mensen, over de krachtmeting die ontstaat waar dier en mens elkaars gebied binnendringen. De Don Valley in Toronto lijkt zelf een jungle, en zijn fauna lijkt langzaam maar zeker de stad in te nemen.

Fauna is een prachtig verhaal over de ups en downs in het leven van mens en dier. York weet feilloos in de huid te kruipen van haar karakters of het nou een man, meisje of wasbeer is. De menselijke hoofdrolspelers zijn allen gemankeerd door gebeurtenissen in hun jeugd en komen samen op een autosloperij in de stad Toronto. Daar koken ze voor elkaar en wordt er iedere avond voorgelezen, wat een zelfde functie heeft als een meditatie of een goed gesprek. Allen worden gerespecteerd voor wie ze zijn en kunnen daar dan ook de rust en de ruimte vinden om de problemen daar buiten het hoofd te bieden. De autosloperij is de woonplaats van Guy en Stephen. Stephen komt net uit het leger en helpt Guy met het reilen en zeilen van de sloperij die tevens dienst doet als revalidatiecentrum voor een valk en een nestje wasberen, maar ook als begraafplaats voor de dode vogeltjes die door Lilly worden gevonden. Lilly is een 16-jarige tiener die met haar uit de kluiten gewassen hond Billy in een tentje in het park woont midden in Toronto. Ook Kate, honden fysiotherapeut en Edal, die met een burn-out thuis zit komen regelmatig langs en schuiven aan voor een zelf gefabriceerde maaltijd. De hoofdstukken uit het heden worden regelmatig afgewisseld met flashbacks uit het verleden en op die manier krijgen we een mooi inzicht in de hoofdrolspelers en de vorming van hun karakter. Een andere factor die allen bindt is hun liefde voor dieren en het beschermen van hun leefwereld. Helaas is er iemand die via zijn blog aangeeft dat hij deze dierenwereld wil binnendringen en vernietigen. Ook door flashbacks naar zijn verleden krijgen we inzicht in de gebeurtenissen die geleid hebben naar deze haat en moordzucht.

York heeft een prettige schrijfstijl en weet het verhaal veel diepgang te geven zonder dat het wollig wordt. Wat dit boek uitzonderlijk mooi maakt zijn de hoofdstukken waarin de dieren een hoofdrol spelen. We kunnen meevliegen met een vleermuis of mee op jacht met een moeder wasbeer die eten moet verzamelen voor haar kroost waardoor we het verhaal kunnen beleven vanuit het gezichtspunt van de dieren. Dit alles is op een compleet geloofwaardige manier geschreven en neergezet, prachtig!

Alissa York heeft gewoond in verscheidene plaatsen door heel Canada  en woont nu met haar man, de schrijver/cineast Clive Holden, in Toronto. Alissa Yorks debuutroman Mercy (2003) werd een Canadese bestseller. Haar tweede roman Effigy stond op de shortlist voor de prestigieuze Scotiabank Giller Prize en op de longlist voor de International IMPAC Dublin Literary Award. Vertalingen verschenen in de VS, Frankrijk en Nederland.

Reeds gepubliceerd op http://www.thesword.nl – oktober 2011