Afscheid

Je hart.
Je valt.
Ik ben er niet bij.
Je hersenstam, beschadigd.
Traumahelicopter.
In trance rij ik naar je toe.
 
Daar lig je.
Vastgebonden.
Je wilt weg, hier wil je niet zijn.
Niks voor jou, ziek zijn. Een ziekenhuis
Paniek.
Onrust.
Je hoort ze niet, je zit in je eigen wereld, alleen.
Ik raak je aan. “Papa ik ben er”.
Onrust, ogen die zoeken.
“Papa ik hou van je”.
Focus.
Je kijkt me aan. Herkenning.
Ik zie angst.
“Papa ik hou van je”.
Je ogen, ze breken.
Rust.
Je snurkt.
 
Coma.
 
Daar lig je.
Aan de beademing, pompen, zoveel pompen zoveel medicijnen.
Dit is niks voor jou.
Ben je er nog?
Ik brabbel een afscheid, ik weet niet hoe dat moet. Nooit gedaan.
Je hand, ik hou hem vast. Je knijpt in die van mij, je laat me niet meer los. Je wrijft met je duim over mijn hand. Ik weet het je bent er nog.
 
Het gaat niet goed. Ze gaan je loskoppelen. Dan is het over zeggen ze.
Ik wil niet dat je alleen doodgaat. We blijven.
Jij ook.
Je ademt.
Je vecht.
Ik doe mee.
 
Daar lig je.
Mijn rots, veilig, warm.
Ik leg mijn hoofd op je borst.
Ik schuil nog even bij je.
 
Ik vertel, lees voor, puzzel hard op.
Ik pulk, gedachteloos, aan een restje pleister op je hand.
Heel bewust, heel langzaam haal jij je hand weg en legt hem op die van mij. Laat maar, het is goed zo.
O ja, je houdt niet van gepruts aan je lijf.
 
Het gaat niet goed.
Ik weet het.
Jij weet het.
Wij weten het.
Ik moet je laten gaan.
Ik laat je los.
Sorry.
Papa.
 
 
17 oktober 2005 – 27 oktober 2005

.

 

12 Reacties op “Afscheid

  1. Pingback: Geïnspireerd door ‘Dubbel Rood’·

  2. Pingback: Hoezo Boekenbal als je met KutBinnenlanders een Kalebas kunt delen | Carolien Geurtsen·

  3. Pingback: Geïnspireerd door ‘Dubbel Rood’ | theSword.nl·

  4. Pingback: De Hobby Blogger – Afscheid | Itsanoushka’s Blog·

  5. Pingback: Investeren in geluk – Invest in happyness » Hoezo Boekenbal als je met KBinnenlanders een Kalebas kunt delen·

Geef een reactie

