Recensie Zondagavond van Vonne van der Meer

Zondagavond – Vonne van der Meer
Waardering ****
Uitgeverij Contact
2009

De achterflap:

Plaats van handeling: een appartement aan de Churchilllaan in Amsterdam. Tijd: september, begin jaren negentig. Personages: Robert Blauwhuis, weduwnaar; Freeke, zijn dochter; Mila Salomons, de vrouw die hij in de oorlog in veiligheid heeft gebracht. De vrouwen mijden elkaar als waren zij rivalen in de liefde.
‘Je kunt je dankbaarheid niet in een gat gooien,’ schrijft Robert in een brief aan zijn dochter. Hij heeft zijn leven lang verzwegen wat er gebeurd is toen hij als tweeën twintigjarige student Mila, toen nog een baby, naar een onderduikadres bracht. Door een gelukkige samenloop van omstandigheden – ‘of moet ik het een wonder noemen? ‘ – heeft hij haar kunnen redden. Op een zondagavond lukt het hem eindelijk zich uit te spreken. Hij beseft nog maar nauwelijks wat hij al pratende heeft ontdekt, als hem iets overkomt wat hem opnieuw de mond snoert. Dan zijn de vrouwen aan elkaar overgeleverd, en hij aan hen.

De schrijfster:

Vonne van der Meer werd in 1952 in Eindhoven geboren. Ze was het jongste kind in een gezin van drie. Haar moeder was een fanatieke lezer die haar kinderen veel en graag voorlas. Haar debuut roman Het limonadegevoel werd bekroond met de Geertjan Lubberhuizenprijs. Daarna publiceerde ze om de twee jaar een boek: romans, verhalenbundels en een novelle. De bekendste daarvan is Eilandgasten (1999), een roman-in-verhalen waarin de huurders van het vakantiehuisje Duinroos op Vlieland vertellen wat hen van elkaar scheidt en wat hen bindt. De overpeinzingen van de vakantiegasten worden met elkaar verbonden via het huisje, het gastenboek en de verhuurder van het huis, een oudere vrouw. “Soms zou ik willen dat ik dit huis niet alleen schoonhield, maar dat mijn armen de muren waren, mijn ogen de ramen. Dat ik kon zien en horen wat Duinroos meemaakt.”

Zondagavond:

In Zondagavond weet Vonne van der Meer op haar eigen meestelijke wijze ons mee te nemen in het verhaal van een gezin dat gevormd is door geheimen uit het verleden. We maken kennis met Freeke, de dochter van Robert die in de oorlog een heldendaad heeft verricht. Hij heeft Mila Salomons uit de handen van de Duitsers gered. Maar wat is er toen echt gebeurd? Wat gebeurd er als de waarheid bekent wordt? Freeke heeft altijd op een bepaalde manier respect gehad voor haar vader maar voelde ook een enorme strijd met Mila, die zich als een vriend van de familie een plaatsje in het gezin had verworven. Maar zijn deze gevoelens terecht? De lezer wordt een toeschouwer in de zoektocht naar de waarheid waarbij Freeke en Mila steeds dichter naar elkaar toe lijken te groeien. Het is niet een dik boek, met zijn 166 bladzijdes maar de kracht van Vonne van der Meer ligt in het feit dat ze met een paar penschetsen karakters tot leven weet te wekken en je meegaat in hun verhaal.