Recensie Vrijheid van Jonathan Franzen

Vrijheid- Jonathan Franzen

Waardering ****

Uitgeverij Prometheus

2010

De achterflap

Na 26 jaar bezint Patty Berglund zich op haar huwelijk. Haar man Walter is niet meer de sympathieke idealist voor wie ze jaren geleden als een blok viel. Hij heeft zich ontpopt als een ambitieuze, rusteloze ondernemer. Terwijl Patty haar frustraties van zich afschrijft in een therapeutisch dagboek, verliest Walter thuis en op zijn werk de controle. Zijn gebrek aan moraal en compassie culmineert zonder de corrigerende hand van zijn vrouw algauw in een vernederend schandaal.
Vrijheid, het langverwachte nieuwe boek van Amerika’s grootste hedendaagse schrijver, is een briljante epische roman over de hoop en wanhoop in families en over onmogelijke ambities. Opnieuw bewijst Jonathan Franzen op eenzame hoogte te staan in het beschrijven van familietoestanden, waarbij zijn meesterlijke, vileine ironie tegelijk vol psychologisch inzicht en empathie voor zijn karakters is.
Vrijheid zal ongetwijfeld direct na verschijning al beschouwd worden als een klassieker.

De schrijver

Jonathan Franzen werd in 1959 geboren in Chicago. In 2001 won hij de National Book Award voor zijn bestseller De correcties, waarvan wereldwijd miljoenen exemplaren werden verkocht. Hij woont in New York.

Tja…. Dit is zo een boek waarvan je denkt hoe moet ik die beoordelen. Met name omdat het in twee delen uit een valt. De eerste helft van het boek gaat hoofdzakelijk om de driehoeksverhouding van de hoofdpersonen Walter, Patty en Richard. Deze leren elkaar kennen tijdens hun studie en zijn op een of andere manier onlosmakelijk aan elkaar verbonden door de tijd heen.  Vooral Walter en Patty krijg je geen grip op, na 588 bladzijden weet je nog steeds niet alles van ze.  Dat maakt wel dat je wilt doorlezen, je wilt het begrijpen. Het verhaal wordt verteld door Patty aan de hand van de autobiografie die ze schrijft. De eerste helft was af en toe zelfs saai en heb ik  even een ander boek tussendoor gelezen om zo weer de aandacht te kunnen geven aan de Vrijheid, want dat verdient het wel.

In de tweede helft van het boek wordt het verhaal ook uit andere perspectieven verteld en dat doet het verhaal goed. Dat geeft vaart en diepgang. Hier krijgen  we onder andere te maken met Joey, de zoon van Patty en Walter, die zo als een puber betaamt vooral niet doet wat zijn ouders willen. Ook krijgen we een beter beeld van de kwelgeesten van Patty, haar ouders,  broer en zussen. Even leren we ook kennis maken met voorouders, dat doet wat kort en rommelig aan. Het had of weggelaten of meer uitgelicht moeten worden. Walter ontpopt zich steeds meer als een man van normen en waarden, wel in erg naïeve vorm. Dat zijn zoon Joey die fouten al 20 jaar eerder maakt is denk ik typerend voor de levensloop van Walter. Hij doet in het begin vooral wat men van hem verwacht en als hij dan gaat doen waar hij voor staat gaat dat met vallen en opstaan en met de onwrikbaarheid van een blok beton.

Patty leert zichzelf pas kennen als haar vader overlijdt en er vele puzzelstukje in elkaar vallen. Het geeft haar kracht en ook de overtuiging van wat ze wil en met wie ze dat wil. Hoewel het boek niet voldoet aan de verwachtingen die gewekt zijn door zijn voorgaande familie-epos De correcties, is het toch een boek waarvan ik zeker weet dat het lang onder m’n  huid blijft zitten en dat ik aan  het eind van het jaar nog steeds een beeld krijg van het verhaal als ik naar m’n  lijstje met gelezen boeken kijk. Vandaar dus vier sterren.