Recensie Jetset van Marion Pauw

Jetset – Marion Pauw

Literaire thriller

Waardering: ***

Uitgeverij Anthos

2010

De achterflap

Om zijn honderdste miljoen te vieren nodigt de succesvolle zakenman Alexander Zilver zijn beste vrienden, zijn dochter en zijn nieuwe vriendin uit om een week lang met hem op een luxueus jacht door het Caribisch gebied te varen.
Op de tweede dag wordt Alexander echter dood aangetroffen in zijn hut. Kapitein Schmidt en hoofdstewardess Lou vertrouwen het niet en gaan op onderzoek uit. Ze komen tot de ontdekking dat iedere gast wel een motief heeft: de ex-zakenpartner die nog een appeltje met Alexander te schillen had, de vrouw van zijn zakelijk adviseur, met wie Alexander op het jacht een affaire had, de broer die op zijn fortuin uit is. De situatie op het jacht wordt steeds nijpender, al helemaal als het lijk van Alexander Zilver spoorloos verdwijnt.

Jetset is een klassieke whodunit, waarmee Marion Pauw haar oeuvre verder uitbreidt. Met veel humor en vaart geeft ze een inkijkje in het leven van een steenrijke selfmade man en zijn vriendenkring, die hem dat leven misgunt.

De schrijfster

Marion Pauw (1973) is thrillerauteur, freelance publicist en copywriter. In 2005 debuteerde zij met Villa Serena. Haar definitieve doorbraak naar het grote publiek bereikte zij met Daglicht (2008), waarmee zij de Gouden Strop won en waarvan inmiddels meer dan 100.000 exemplaren zijn verkocht. Eyeworks kocht de filmrechten, en de thriller is ook in Duitsland en Hongarije verschenen. Daarna schreef zij het succesvolle Zondaarskind, dat wordt verfilmd door NL film.

Marion Pauw, een van mijn favoriete Nederlandstalige thrillerschrijfsters, heeft bij iedere thriller die ze schrijft een totaal andere invalshoek en dat is wat ik zo prettig aan haar vind. Ze zou misschien wel de  Minette Walters van de Lage Landen kunnen worden. Ook die weet je iedere keer weer te verrassen. Wat natuurlijk ook kan betekenen dat er wel eens eentje tegen kan vallen, zoiets van behaalde resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Dat gevoel overheerst bij mij na het lezen van Jetset.

In haar thriller Daglicht laat ze ons kennismaken met het  fenomeen autisme, waar ze laat zien een groot inlevingsvermogen te hebben in deze ziekte. Bij Zondaarskind laat ze ons kennismaken met haar sublieme gevoel voor humor. Dus toen Jetset werd aangeprezen als een nieuwe Agatha Christie was ik aangenaam verrast en ook erg benieuwd.

Ik begrijp die aanprijzing wel. Het speelt zich af in een kleine kring met mensen,die afgezonderd van de rest van de wereld op een jacht tot elkaar veroordeeld zijn. Er is zon, decadentie, intriges en de schijn bedriegt. In het begin van het boek worden de verschillende personages aan je voorgesteld, voordat men aan de cruise gaat deelnemen. Vanaf dan is al duidelijk dat men elkaar niet mag en meer deelneemt aan de reis omdat het van hen verwacht wordt of omdat men wel een decadent weekje op een jacht wil meemaken.  Je weet van te voren wie het slachtoffer zal zijn en inderdaad de fervente Agatha Christie lezer heeft het plot al snel door. Geen verrassingen en dat is jammer want dat had dit boek nodig omdat het de diepgang van Daglicht en de humor van Zondaarskind moet missen. Wel is het een lekker boek om te lezen op de vakantie en misschien is het dat we nu meer aan de openhaard toe zijn dan aan de bikini ook niet het jaargetijde om dit boek uit te geven.  Jammer dat de personages niet echt tot leven komen en dat Kapitein Schmidt  niet echt overtuigend overkomt als een Poirot  als hij de gasten van het jacht bij elkaar roept en probeert te achterhalen wie de moordenaar is van Alexander Zilver. Zou Lou, de hoofdstewardess, een betere Miss Marple zijn?  Wellicht wel, maar dan wel  met betere tegenstanders.