Recensie Rusteloos Land van Belinda Bauer

Rusteloos Land – Belinda Bauer

Literaire thriller

Waardering : ****

Uitgeverij : Bruna

Wint de Gold Dagger Award 2010.

Achterflap:

Elke dag na school en in de weekenden, wanneer zijn vriendjes voetbalplaatjes ruilen, gaat de twaalfjarige Steven graven. Hij heeft een doel, een belangrijk doel. Als hij de botten van zijn oom Billy vindt, die op elfjarige leeftijd is verdwenen, zal zijn familie eindelijk rust hebben. Waarschijnlijk is Billy om het leven gebracht door een seriemoordenaar die nog vastzit. Steven is vastbesloten om de krakende kieren en stinkende wonden in zijn familie te dichten. Moedig schrijft hij de seriemoordenaar een brief, zonder zijn identiteit kenbaar te maken. Dan begint een kat-en-muisspel tussen een wanhopige jongen en een verveelde kindermoordenaar. Een heel gevaarlijk spel met grotere consequenties dan Steven ooit had kunnen voorzien…

De schrijfster:

Belinda Bauer (1962) studeerde journalistiek, film en scenarioschrijven en heeft gewerkt als verslaggever en scenarioschrijver. In 1993 won ze de Carl Foreman Award for Screenwriting, met haar eerste scenario. Inmiddels gebruikt ze haar filmideeën voor boeken.

Het is een mooi klein verhaal en daar bedoel ik mee dat er maar twee hoofdrolspelers en een paar overige personages zijn. Verder speelt het zich op een vrij klein gebied af in Engeland, Exmoor. Daardoor krijg je tijdens het lezen een band met de hoofdrolspelers en de omgeving. De hoofdrolspelers zijn Steven  van 12 die graaft naar het graf van zijn op elfjarige leeftijd vermoorde oom Billy en Avery de kinderseriemoordenaar, die gevangenzit maar niet de moord van Billy heeft bekend en daardoor is het lichaam ook nooit gevonden.

Het graven staat symbool  voor de zoektocht van Steven om zijn overgebleven familieleden dichter bij elkaar te brengen. Zijn familie bestaat uit zijn moeder Lettie, zijn jongere broertje Davey en zijn oma. Zowel zijn moeder als zijn oma zijn getraumatiseerd door de verdwijning van Billy en zijn niet in staat die kloof te overbruggen waardoor Steven ondergesneeuwd wordt door hun negatieve en onberekenbare emoties. Verder is het leven overzichtelijk voor Steven, hij heeft 1  vriend, hij gaat naar school, eet z’n beschimmelde boterhammen tussen de middag en gaat aan het eind van de dag weer naar huis om verder te gaan met graven in de heuvels achter zijn huis, op zoek naar het lijk van zijn oom. Zelfs het getreiter en gemolesteer van een stelletje rotzakken op school heeft een vast stramien in zijn leven.

Maar aan dit alles komt een eind als hij een kat en muis spelletje gaat spelen met de seriemoordenaar Avery, die opgesloten zit in de gevangenis. Het spel moet slim gespeeld worden en daarbij kruipt hij in het hoofd van de seriemoordenaar om antwoord te kunnen krijgen op de vraag die zijn leven beheerst en het antwoord dat zijn leven ten goede zal veranderen. Waar is Billy begraven?