Recensie Spoorloos – Jane Casey

Literaire thriller

Waardering: *** 1/2

Uitgeverij Anthos

2010

Oorspronkelijke titel: Missing

Achterkant:

Als klein meisje maakte Sarah Finch een drama mee: op een dag kwam haar broertje Charlie niet meer terug nadat hij buiten ging spelen. Sarah was de laatste die hem zag en wat er met Charlie is gebeurd, is een mysterie gebleven. Die onzekerheid verscheurde het gezin waardoor haar ouders gingen scheiden. Nu, zestien jaar later, is Sarah lerares. Uit schuldgevoel woont ze nog steeds bij haar moeder. Die heeft het verlies van Charlie nooit kunnen verwerken en is aan de drank geraakt. De kamer van haar verdwenen zoon ziet er nog altijd uit als toen en dient als gedenkplaats.
Als een van Sarahs leerlingen, de twaalfjarige Jenny Shepherd, niet op school komt opdagen, wordt door de politie een massale zoektocht op touw gezet. Maar het is Sarah die tijdens het joggen het lijk van haar leerlinge vindt. Ze raakt nauw betrokken bij het politieonderzoek. Zó nauw zelfs, dat ze een verdachte wordt. Want is het niet erg toevallig dat ze betrokken is bij de verdwijning van twee kinderen?

De schrijfster:

Jane Casey werd geboren in Dublin en studeerde letterkunde aan Trinity College en later aan de universiteit van Oxford.Ze werkt momenteel als redacteur bij een uitgeverij in Engeland en woont met haar echtgenoot, een advocaat in strafzaken, in Londen.

Het is een goed debuut en een lekkere leesbare thriller. Het heeft alle elementen in zich die je graag ziet in een thriller, spannend, onverwachtse wendingen en  interessante personages. Het is geen luchtig boek, de personages gaan gebukt onder de ellende die ze hebben meegemaakt en zijn vooral bezig met overleven. De een gaat dat duidelijke beter af dan de ander. De hoofdpersoon, Sarah Finch,  laat ons zien wat een verdwijning van een kind doet met de ouders en hun relatie, wat het doet met de kinderen die achterblijven die proberen het verlies goed te maken. Een onmogelijke opdracht. Er  is geen nagelbijtende spanning maar het verhaal is goed opgebouwd en heeft interessante wendingen waar ik niet al te veel over wil vertellen, dat zou het leesplezier verpesten. Waarom geen **** ? Dat komt met name door de laatste paar bladzijden waar net even een plotwending te veel is geprobeerd aan toe te voegen, maar die volgens mij nergens stand zou houden, ook niet in een rechtbank. Ik ben benieuwd naar het volgende boek van Casey en ben dan met name benieuwd of we de hoofdpersonen weer tegen komen want volgens mij is er toch een aardige aanloop gemaakt voor een carrièreswitch van de hoofdpersoon Sarah Finch.