De boekwinkel

Waar voor andere een schoenenwinkel het bloed sneller laat stromen of de PC Hooft straat het mekka van shoppen is, is dat voor mij de boekwinkel en dan eigenlijk alle soorten. De kleine locale waar de eigenaar zijn klanten kent en je lekker laat snuffelen terwijl hij zelf nog een bladzijde omslaat. Waar je een krukje nodig hebt om net bij dat ene exemplaar te komen dat je al een hele tijd zoekt, niet om meteen te lezen maar om de verzameling mee aan te vullen. De geur van boeken is hier het sterkst. Dan heb je de boekwinkel behorend bij een grote winkelketen. Die stapels met boeken op tafels hebben een enorme aantrekkingskracht en wakkeren het altijd latent aanwezige hebberigheidgevoel aan. Je vergeet spontaan die rijen met boeken die je thuis hebt staan en nog moet lezen. De covers zijn daarbij erg belangrijk, welk spreekt mij het meest aan, welke moet opgepakt worden en door gebladerd worden. Vaak doe ik een dappere poging om de boeken gewoon weer terug te leggen, soms, heel soms lukt dat. Meestal gaat er wel iets mee naar huis, al is het maar die voordelige introductie om een nieuwe schrijver uit te proberen.

Een enkele keer wekt een boekwinkel ook wel eens irritaties op, nou ja vooral dan het ongeïnteresseerde personeel, die het liefst wegduiken als je op ze afloopt. Die je doodleuk een boek aanprijzen, Nieuwe buren van Suzanne Smit…….. Meestal tref je deze aan bij een van de warenhuizen die ook een boekafdeling hebben.

Daarbij ben ik ook nog eens een alles lezer. Alleen het fantasy genre blijft onaangeroerd maar verder heb ik hele warme gevoelens voor kookboeken, thrillers, literatuur, chicklits, reisboeken, biografieën, fotoboeken, geschiedenis, psychologie, architectuur, dus ja er is altijd wel wat van je gading. Natuurlijk heb ik ook het internet shoppen ontdekt, heerlijk voor de late uurtjes of als je ziek bent.  Maar de boekenfestijnen zijn toch vaak wel het mekka voor de boekverslaafde. Hallen vol met rijen en rijen boeken, nieuwe boeken veel goedkoper dan in de winkel. Bij de ingang kun je een box op wieltjes meenemen om vol te laden.  Aan het eind ga je alle boeken nog eens langs en probeer je een schifting te maken in musthaves en misschien-een- andere- keer. Altijd een proces dat veel heroverwegingen vereist en een serieuze bezigheid is.

Toch blijft de kleinere boekhandel mijn favoriet, de betrokkenheid van de medewerkers, de rust, de geur, al die boeken en covers werken therapeutisch en al die onontdekte werelden, heerlijk!

11 Reacties op “De boekwinkel

  1. Herkenbaar,maar ook van de andere kant,ik heb een jaar of 2 als vrijwilligster in een kleine esoterische boekhandel gewerkt. Met maar 1 verkoopster. Ik voelde mij daar een gast ipv een”werkneemster” . Lekker snuffelen tussen de boeken,en af en toe een kop rooibos thee 🙂 Jammer dat er niet op te boksen was tegen 2 boekhandels (die alle 2 van 1 eigenaar zijn,er was nl sprake dat B runa in het dorp zou komen dus men heeft snel een 2e algemene boekhandel geopend zodat er geen 3e grote zaak meer bij kon) Esoterische winkel kon niet op tegen 2 grote zaken…

  2. Dan ben ik wel heel benieuwd of je dit boek ook kent:
    De verzamelde werken van T.S. Spivet
    Vorig jaar gepubliceerd in Amerika, uitgevers vochten om de rechten en nu dus ook in Nederland. Ik stuitte er toevallig op tijdens het struinen op internet. Maar niemand die het kent!

  3. Voor als je ook graag engelstalig leest: bookdepository.co.uk
    Ze hebben veel, goedkoop, én gratis thuisbezorgd!
    Hoewel ik nog niet goed kan lezen nu kijk ik er regelmatig en heb ik er onlangs wat leuke kleurboeken besteld..

  4. Heerlijk, zo’n boekhandel . Ik heb er jaren gewerkt en denk er met veel plezier aan terug. Sinds 9 1/2 jaar werk ik in de bibliotheek, ook mooi. Toch krijg ik heimwee als ik weer in een boekhandel aan het snuffelen ben.

  5. Goh, dat heb ik nou ook altijd in een boekwinkel.. ik kom er ook altijd weer uit met iets! hahaha! En de boekenfestijnen.. pfff.. das gewoonweg slecht voor een menselijk hart.. word je ook heul hebberig van!! 😉 En daar doe ik ook altijd impulsaankopen.. ah zo goedkoop? Hup het karretje in! Zo krijg je nog wel eens een boek dubbel.. maar die kan ik dan altijd wel weer kwijt aan een van mijn vele boekenvrienden! :p

Geef een reactie

