Fotografie op gevoel

Fotograferen is voor mij een gevoel. Op mij hebben dan ook al die technische snufjes en knopjes weinig aantrekkingskracht. Ik hoef geen toeters en bellen, gewoon een klein cameraatje dat ik altijd en overal bij me kan hebben is voldoende. Bij mij gaat het meer om de emotie, het gevoel, kleur of gewoon een prachtige uitsnede. Zo maak ik vaak een foto niet wetende waarom maar puur omdat er me dan iets overvalt van nu, nu moet je een foto maken. Mooi voorbeeld daarvan is een foto die ik in New York heb gemaakt, voor het digitale tijdperk. We liepen in Manhattan in de buurt van het diamanten district en opeens sta ik stil en moet ik een foto maken, waarom weet ik niet op dat moment, het is maar een gewoon straatbeeld, het miezert zelfs een beetje, alles ziet grauw.  Pas thuis als de foto’s zijn ontwikkeld zie ik waarom. Links boven in het beeld zijn twee Amerikaanse vlaggen te zien, mooi gelijk, achter elkaar, rood-wit-blauw. Verder zie je een bouwvakker links van het midden in beeld met een zelfde kleur blauwe helm.  Rechts voor hem een vrouw met een knal rode paraplu, lijkt dezelfde kleur als van de paraplu daar ver weg in beeld. Halverwege het beeld komt een witte bestel auto de hoek om met rode reclameletters. Links begint het verkeerslicht Don’t Walk rood op te lichten en blijkt er rechts een blauw straatbord te staan en hangt daar nog een Amerikaanse vlag rood-wit-blauw, de rest is grauw.

Ik heb heel vaak gedacht misschien toch maar op cursus of een spiegelreflexcamera kopen. Maar uiteindelijk toch maar niet, natuurlijk er valt veel te leren en waarschijnlijk zou ik technisch gezien mooiere plaatjes kunnen schieten, maar ik hou het graag spontaan er moet al zoveel strak en perfect.

http://twitpic.com/2o0u0s

2 Reacties op “Fotografie op gevoel

  1. Jeuj! Dat vinnik ook, want waar blijft de spontaniteit in een foto als iedereen hetzelfde fotografeert.
    Ik heb je foto’s gezien (hieronder) en ze vertellen allemaal een verhaal! 😀

Geef een reactie

