Recensie Zeitoun van Dave Eggers

Zeitoun van Dave Eggers

Waardering : *****

2009

Uitgeverij : Lebowski

Originele titel : Zeitoun

De Schrijver: Dave Eggers (12 maart 1970) heeft diverse boeken geschreven zowel non-fictie als fictie. De bekendste in Nederland zijn de roman Een hartverscheurend verhaal van duizelingwekkende genialiteit (2000), de roman U zult verstelt staan van onze beweeglijkheid! (2002), de verhalenbundel Hoe hongerig wij zijn (2004) en de biografische autobiografie Wat is de Wat (2006).

Achter in het boek Zeitoun is te lezen: Wat is de wat, het boek dat over Valentino Achak Deng gaat, die de burgeroorlog in Sudan overleefde gaf de aanzet tot een gelijknamige foundation, die geleid wordt door Deng en zich richt op de bouw van middelbare scholen in Zuid-Sudan.

Dave Eggers is de oprichter en uitgever van McSweeney’s, een onafhankelijk uitgevershuis in San Francisco dat oa. het maandblad The believer en een kwartaaluitgave van een dvd Wholphin, met korte films en documentaires uitgeeft. In 2002 richtte hij met Ninive Calegari 826 Valencia op, een centrum zonder winstoogmerk, waar schrijf- en onderwijscursussen voor jongeren worden gegeven in het Mission District in San Francisco. Vervolgens zijn ook in plaatselijke gemeenschappen in Chicago, Los Angeles, Brooklyn, Ann Arbor, Seattle en Boston 826-centra geopend.

Eggers doceerde in 2004 aan de University of California-Berkeley Graduate School of Journalism en is daar samen met Dr. Lola Vollen de Voice of Witness begonnen, een reeks boeken waarin aan de hand van orale geschiedenis mensenrechtencrises wereldwijd worden belicht. Eggers is geboren in Chicago, studeerde journalistiek aan de University of Illinois. Hij woont tegenwoordig met vrouw en twee kinderen in de San Francisco Bay Area.

De achterflap

Abdulrahman Zeitoun, een 47-jarige Amerikaan van Syrische komaf, woont al jaren met zijn vrouw Kathy en hun drie kinderen in New Orleans. Hij geniet veel aanzien als respectabel aannemer. Als de orkaan Katrina zich aankondigt, besluit Zeitoun in de stad te blijven om zijn huis en de huizen van zijn klanten te beschermen. In de dagen na de storm peddelt hij in een tweedehands kano door de ondergelopen straten van New Orleans, deelt goederen uit en helpt waar hij kan. Een week later, op 6 september 2005, verdwijnt hij plotseling. Wat is er met Zeitoun gebeurd? In Zeitoun ontrafelt Dave Eggers op meesterlijke wijze het leven van Abdulrahman, van zijn wortels in Syrië en zijn huwelijk met Kathy – een Amerikaanse die zich tot de islam bekeerde – tot zijn kinderen, en toont hij de surrealistische atmosfeer in de geteisterde stad.

Eerlijk gezegd heeft dit boek mij een aantal maanden vanaf de tafel liggen aanstaren. Niet omdat ik het niet interessant vond maar omdat ik bang was om teleurgesteld te worden. Dave Eggers zijn Wat is de Wat staat namelijk bij mij op eenzame hoogte. Wat een geweldig schrijver toont hij zich daar. Zonder enige vorm van vals sentiment weet hij een zeer schrijnend verhaal neer te zetten over Valentino Achek Deng en zijn onvoorstelbaar wrede reis door het door burgeroorlog verscheurde Zuid-Sudan.

In Zeitoun, is hij ook weer een geweldig verteller en  weet hij feilloos de gevoelens en gedachtes van de mens en aannemer Abdulrahman  weer te geven. Hij laat zien wat er gebeurd als je de angst laat regeren. Als de overheid bij een natuurramp niet de hulp aan de mens maar de angst voor het terrorisme laat prevaleren. Hoe de media ook van invloed kan zijn op beslissingen die gemaakt moet worden door gezagsvoerders en handhavers van de wet en hoe fout het kan gaan als de mensenrechten bewust worden genegeerd. Een voorbeeld hiervan is het verschil tussen het mogen maken van een telefoontje na een arrestatie en het negeren van dat verzoek. Hoe gevangenschap en het niet weten waar je geliefde is je ziek kunnen maken. Hoe onverschilligheid en bureaucratie voor frustraties kunnen zorgen.

Maar dit boek gaat ook over geestkracht, saamhorigheid en het individu die het verschil kan maken. Het verhaal is mooi opgebouwd met uistapjes naar Syrië en het verleden van Zeitoun. Hoe deze man is gevormd en wat water voor hem en zijn familie altijd heeft betekend. Het boek is ook spannend en je hebt het gevoel met Zeitoun mee te varen door de verlaten straten in zijn geliefde kano. Je begrijpt zijn gevoel om daar alleen rond te varen, mensen te helpen waar je kunt, honden te redden van een hongersdood. Dat je daardoor het idee krijgt dat het je roeping is, dat het zo heeft moeten zijn en daardoor het gevaar, de andere realiteit, uit het oog verliest.

Wat is de Wat staat bij mij nog steeds boven aan, maar dat is heel persoonlijk omdat het verhaal mij zo overviel, een wereld reëel maakte die je normaal alleen maar op journaalbeelden ziet en dan daarna min of meer gewoon doorzapt. Zeitoun laat wellicht een wereld zien die ik vermoedde, die me minder verbaasd maar daardoor niet minder interessant is en heel goed de vinger op de zere plek weet te leggen. Na het lezen van zijn boek Wat is de Wat had ik al veel respect voor de schrijver Eggers na het lezen van Zeitoun  heb ik ook veel respect gekregen voor de mens Eggers. Die niet schroomt om de fouten van zijn eigen maatschappij aan te kaarten maar zich ook daadwerkelijk inzet om deze te verbeteren.

Nederlandstalige website over de schrijver: www.daveeggers.nl

Website van de Nederlandse uitgever: www.lebowskipublishers.nl

Overige interessante links: