Recensie Een keukenmeidenroman van Kathryn Stockett

Een keukenmeidenroman van Kathryn Stockett

Waardering : ****1/2

2010

Uitgeverij: Mistral

Oorspronkelijke titel : The Help

De schrijfster:

Kathryn Stockett groeide op in Jackson, Mississippi. Ze studeerde Engels en creative writing aan de Universiteit van Alabama, en verhuisde naar New York waar ze werkte in de tijdschriftenmarketing. Een keukenmeidenroman is haar debuut roman, die verfilmd zal gaan worden door Dreamworks.

Achterflap:

In het Mississippi van de jaren 60 wordt aan zwarte vrouwen wel de opvoeding van blanke kinderen toevertrouwd, maar niet het poetsen van het tafelzilver. Drie vrouwen zijn het allesbepalende racisme meer dan zat en besluiten dat de verschillen tussen hen minder belangrijk zijn dan de overeenkomsten.

Binnenflap:

Het is 1962 en de 23-jarige Eugenia, door iedereen Skeeter genoemd, besluit een carrière als schrijfster na te jagen. Naar een onderwerp hoeft ze niet ver te zoeken, als op een dag haar vriendin Hilly vertelt over haar missie in alle huizen van blanke gezinnen een apart toilet te installeren voor de zwarte hulp. Hoe meer Hilly gebrand is op deze vorm van segregatie, hoe meer Skeeter twijfelt aan de ‘gewone’ manier van doen. Ze begint de verhalen te verzamelen van zwarte vrouwen die als hulp in de huishouding werken.
De eerste die haar verhaal aan Skeeter durft te vertellen is Aibileen. Ze heeft als hulp al zeventien blanke kinderen opgevoed, maar als haar eigen zoon Treelore verongelukt op zijn werk, kijken de blanke bazen de andere kant uit. Aibileen haalt ook haar vriendin Minny over om Skeeter in vertrouwen te nemen. Minny is al vaker ontslagen dan ze kan tellen, omdat ze haar werkgevers altijd van repliek dient.
Het boek dat de drie vrouwen schrijven wordt een ontroerend relaas, met schokkende maar ook warme verhalen, met scherpte, humor en hoop. Hoop voor de zwarte gemeenschap, maar ook hoop voor Skeeter, Aibileen en Minny dat hun dromen niet zo onbereikbaar zijn als ze vreesden.

Wat een geweldig debuut. Mooie uitgewerkte karakters, misschien hadden er hier en daar nog wat meer scherpe randjes aan mogen zitten, maar ik heb ze in mijn hart gesloten. Minny, Aibileen en Skeeter.  Vooral Minny, met haar strijd tegen haar agressieve man en de vele jennende blanke werkgevers.

Het is een schrijnend verhaal over de rassenscheiding in Amerika en dan met name in Mississippi.  Je kunt het je gewoon niet voorstellen dat er 40 jaar geleden mensen verteld werd dat je niet op hetzelfde toilet mocht omdat de zwarten, zoals ze in dit boek genoemd worden, ziektes bij zich zouden hebben waar de blanken niet tegen konden.  Het feit dat er voor zwarte een apart loket aan de achterkant van de winkel was om ijs te kopen is wellicht kenmerkend voor deze tijd. Bizar. Bij het lezen van het boek dringt zich het beeld aan me op van mensen bij ons in Europa met een gele ster, om ze te kunnen onderscheiden. Voor de donkere Amerikaan was dat niet nodig, zijn huid was voldoende om hem apart te zetten.  Het is ook zo dubbel, aan de ene kant wordt de zwarte hulp gezien als een domme en stelende vrouw maar aan de andere kant wordt de opvoeding van de blanke kinderen helemaal aan hen overgelaten. Ik kan me voorstellen dat die kinderen ook in een spagaat zijn opgegroeid. Aan de ene kant de liefde voor de zwarte hulp, die troost, liefkoost, aankleed, voed, naar school brengt en met je speelt. Met aan de andere kant de indoctrinatie dat ze minder zijn, lui en dom en dat het voor iedereen goed is om rassenscheiding in stand te houden.

Skeeter is zo een vrouw die in een spagaat opgroeit en zich begint af te vragen of het wel klopt wat haar verteld wordt. Voorzichtig ontstaat bij het haar het idee om een boek te schrijven over de zwarte hulp. Wat het voor haar betekent om voor een blanke te moeten werken en haar kinderen te moeten opvoeden.  Skeeter is zelf namelijk opgevoed  door Constantine, de hulp van haar moeder. In haar jeugd heeft zij liefde en acceptatie gehad van haar in plaats van haar eigen moeder. Door omstandigheden verdwijnt Constantine. Als Skeeter terug komt nadat zij haar studie heeft afgerond, begint haar zoektocht naar de waarheid omtrent haar verdwijning. Uiteindelijk vindt zij veel steun en vriendschap bij Aibileen, de hulp van een vriendin van haar. Aibileen is ook de drijvende kracht achter het boek, zonder haar was het er niet gekomen, maar zonder Skeeter, lees blanke, was het boek nooit uitgegeven.  Door het boek heen zie je de vrouwen naar elkaar toegroeien, komt het vertrouwen er en volgt er acceptatie. Ik denk dat de moraal van het boek van alle tijden is en ook nu weer een waardevolle les kan zijn voor de verharding die dreigt te ontstaan in onze eigen maatschappij. Zoek elkaar op, ga de discussie aan, luister naar elkaar.

In het begin dacht ik het wordt een 5 sterren boek, maar aan het eind is het toch een halve minder geworden omdat er naar een climax wordt toegeschreven maar uiteindelijk gewoon voort kabbelt. Maar een kniesoor die zich daardoor laat tegenhouden, ik zeg lezen dat boek en laat je meeslepen in het ritme van de zuidelijke staten van Amerika, voel de warmte, de schaamte maar vooral de liefde voor elkaar, ongeacht kleur of ras.

Website van de auteur: http://www.kathrynstockett.com/

Website van de uitgeverij : http://www.uitgeverijmistral.nl/

8 Reacties op “Recensie Een keukenmeidenroman van Kathryn Stockett

1. Mooie recensie Anoushka! Weer uitgebreid en goed uitgediept! Ik krijg zin om het boek ook te gaan lezen! Wie weet… 😉

X Mariska

2. In een weekend helemaal uitgelezen. Wij zijn in Atlanta geweest en hebben gezien dat het vuile werk nog steeds door kleurlingen wordt gedaan.. nog nooit zulke vriendelijke en gastvrije mensen ontmoet. Het boek is geweldig, gelachen en gehuild en ook vreselijk boos gemaakt op die stomme blanke huisvrouwen.. Weet nog als de dag van gisteren dat JFK werd vermoord… was toen een jaar of 16… hoop dat wie het leest er ook veel van zal leren.
    Janny

3. Pingback: Recensie: Kathryn Stockett - Een keukenmeidenroman | Ranking the Books·