Recensie Wachtwoord van Charles den Tex

Wachtwoord van Charles den Tex

Misdaadroman

Waardering: ***1/2

Uitgeverij: De Geus

2010

De achterflap:

Michael Bellicher is radeloos. Zijn vriendin, de advocate Guusje van Donee, is spoorloos verdwenen. Maar wat is ‘spoorloos’ als camera’s registeren wat er in de openbare ruimte gebeurt? Wat is ‘onvindbaar’ als mensen voortdurend met elkaar in contact staan via mobiele telefoons, internet en webcams? Michael Bellicher laat zijn werk voor wat het is, bijt zich vast in elke aanwijzing en ontdekt dat Guusje in handen is van de Oost-Europeese maffia, die zich toelegt op prostitutie en vrouwenhandel. Wachtwoord is de derde misdaadroman van Charles den Tex met Michael Bellicher als hoofdpersonage.

De schrijver:

Charles den Tex, geboren in Australie, 1952. Hij won drie keer de Gouden strop: voor Schijn van kans (2002), De macht van Meneer Miller ****1/2 (2006) en Cel ***** (2008). Cel stond in 2009 op de longlist van de Libris Literatuurprijs. In 2010 schreef hij Onmacht, het geschenk voor Juni – Maand van het spannende boek. Zowel De macht van meneer Miller als Cel wordt verfilmd. Voor uitgebreidere bio zie onderstaande link naar de website van de auteur.

Wat vind ik?

Voor mij staat Charles den Tex op eenzame hoogte qua thriller schrijvers in Nederland. Zijn misdaadromans zijn ongekend dynamisch en ik zou ze dan ook meer als actiethrillers willen omschrijven. Vanaf De macht van meneer Miller was ik hooked. Cel de opvolger met weer in de hoofdrol Michael Bellicher was zover dat kon nog beter. Vanaf de eerste bladzijde word je het boek in gesleurd en aan het einde er weer uit geslingerd. De snelheid van het verhaal is heerlijk en ongekend Nederlands en dat is nou net waar de schoen wringt bij Wachtwoord, het derde deel in de Bellicher serie. Het is zonder meer een goed geschreven boek maar het mist de snelheid en dat is jammer.

Omdat Wachtwoord het derde deel is in de serie en Den Tex blijkbaar ervan uitging dat er veel mensen de eerste twee delen niet hadden gelezen, een andere verklaring heb ik er niet voor, wordt er veel uitgelegd en vaak verwezen naar het voorgaande boek Cel.  Dat haalt nou net de vaart uit het verhaal, zeker in het begin. Gelukkig zijn er nog steeds de Bellilogs, een weblog achtig verslag van Bellicher en ontploft er nog eens wat.

In dit deel leren we de moeder van Guusje, de vriendin van Bellicher, goed kennen. Een vrouw die gelooft in chakra’s, veel met getallen heeft en heel intuïtief leeft. Er zijn in dit deel veel vrouwen die de hoofdrol spelen, sterke vrouwen, eenzame vrouwen, gebroken vrouwen. Het  verhaal haakt zeker in op een maatschappelijk issue waar wij helaas in Nederland nogal een hoofdrol in schijnen te vertolken, vrouwenhandel. Voor mijn gevoel gebeurd daar te weinig tegen en daarom is het goed dat het hier aangekaart wordt en onder de aandacht wordt gebracht.

Den Tex is een goede schrijver en mocht er nog een Bellicher deel komen dan zal die zeker weer snel gekocht en gelezen worden maar ik hoop dan meer ‘ouderwetse’ Bellicher actie tegen te komen zodat ik bij het dichtslaan van het boek weer zoiets heb van wat is hier gebeurd?

Link voor website van de schrijver http://www.charlesdentex.com/index.php