Van baby tot peuter rampjes

Wat doen we heel krampachtig met zo’n baby’tje, maar je kunt eigenlijk maar weinig kwaad want ze weten toch nog niet hoe het hoort. Alles binnen het normale natuurlijk hè!! Ze doen ook maar wat, net zoals wij in het begin. Het eerste badje duurt uren voordat het kind er in kan. Er wordt met ellebogen, handen en neuzen gevoeld of het water niet te warm of te koud is. Dat gaat vanzelf over, na een maand of 6 plons je ze er zo in.

 Maar toch blijven daar die eerste keren dat er toch iets echt fout gaat, ze rollen van het bed, plok. Jouw schrik is groter dan die van hun, zij weten nog niet of dat nou eng was of spannend, net zoiets als de Python in de Efteling. Of dat je ze net zoals Brigitte Kaandorp  eindelijk in dat fietsstoeltje hebt zonder dat er wat afgebroken is. Want wat echt meewerken is weten ze ook niet, dat komt pas later en ook maar heel kort want dan gaan ze puberen. Nou ja je hebt ze dan eindelijk in dat stoeltje en dan moet de deur nog op slot. Ik zie het nog zo voor me,  met een been hou ik de fiets tegen maar dat werkt natuurlijk niet dus ze glijdt langzaam de bosjes in en blijft schuinhangen. Ze lacht naar me, blijkbaar hoort dat bij het fietsritueel. Volgende keer doe ik het toch anders!  

Er was ook die keer dat ze niet lachte maar me aankeek van mam wat doe je nu. Dat was ’s winters toen er sneeuw lag en ze net liep . Helemaal ingepakt in zo’n skipak dat uit een stuk bestaat, inclusief puntmuts. Was net een blauwe kabouter met witte stippen, sjaal om, handschoenen aan. Bij de deur blijft ze dreutelen. “Nou even niet schatje we hebben haast, hup hobbelen naar buiten”  Kind is dan nog  1, dus doet dan nog wat moeders zegt. Bij de auto til ik haar op, wat zie ik? Sokjes???? Geen schoenen aan! Kind haar sokjes zijn ijsklontjes. Snel naar binnen voetjes warm wrijven. Vreselijk voel je je dan.

Zo voelde het ook toen ik haar de eerste keer naar de crèche bracht, met lood in mn schoenen liep ik weg. Niet om kijken anders gaat zij ook janken, dat gevoel duurde tot de lunch toen kon ik wel weer genieten van mn vrijheid totdat de werkdag er bijna op zat en ik niet wist hoe snel ik thuis moest komen om haar weer op te halen. Dat ging niet snel want ik moest 1  ½ uur rijden, maar eindelijk daar mn humpie weer in mn armen. Ze blijkt het prima naar de zin te hebben gehad  daar en was haar trillipje over zodra ik van het schoolplein was. Later waardeer je dat maar de 1e keer had je toch op meer drama gehoopt.

Dat drama komt er wel maar dan meer in de vorm van nadoen. Er zijn namelijk van die kinderen die zich op de grond storten als ze hun zin niet krijgen en vreselijk hysterisch beginnen te blèren. Zo een kom je vaak tegen in de supermarkt in de buurt van het snoepgoed. Op de crèche leren ze veel van elkaar en proberen ze dingen uit. Zo ook het hysterisch-grondwerpen. Alleen die van mij was daar zelf ook niet van overtuigd of het wel zou werken en wanneer je dat eigenlijk moet doen. Het waarom was nog niet duidelijk. Dus bij het binnen gaan van het winkelcentrum stort ze zich opeens blindelings op de grond, oke die afstand kan nooit meer dan een centimeter of 80 geweest zijn, dus was niet echt ernstig. Ze draait zich om en kijkt me aan en zegt zachtjes Heeee.  Nou toneelschool zat er nog niet in, ik stap over haar heen en loop door met de opmerking dat ik daar niet in trap. Ik was me wel bewust van het feit dat er later in haar leven dingen gaan gebeuren waar ik niet overheen kan en wil stappen. Maar toen was de wereld nog even overzichtelijk.

3 Reacties op “Van baby tot peuter rampjes

  1. nou ja, wat ben jij een slechte moeder, maar niet heus, whahaha.

    Het is me toch wat met die kids.Heb er geen ervaring mee, heb geen kids maar wel lieve nichtjes en daar hoor ik ook veel over.

Geef een reactie

