buurjongens

Even uitleggen, onze tuinen hebben geen achterom en liggen direct aan die van de overburen. Handig, geen dieven achterom, rottig als je de tuin wilt verbouwen, dat betekende spinnen en krekels in mn schoenen.  Maar dat even terzijde. Het gaat om de tuin die aan de achterkant aan die van ons grenst. Een paar jaar geleden zijn daar nieuwe mensen komen wonen. Met twee jongetjes de een 5 en de ander 3, schat ik. Ondertussen zullen ze ook wel ouder zijn geworden, maar dat zie ik niet ik hoor ze alleen maar. Mijn irritatielevel ligt hoger dan die van mijn buurvrouwen die geen kinderen hebben gehad. Ik heb nog wel zoiets van solidariteitsgevoel of misschien is het wel gewoon een soort van leedvermaak.

Voor de privacy van de kinderen zal ik ze Maxje en Flipje noemen. Maxje is de oudste. Moeder kan het duidelijk niet aan, door frustratie gaat ze ook steeds harder praten en mocht vader in de buurt zijn doet ie niet meer dan zwijgen, type  flapdrol dus.

De eerste keer worden ze losgelaten met een skippybal in de tuin. Moeder legt, helaas op zeer luide toon, uit hoe het werkt. Maxje doet alsof hij het heeft begrepen, maar verandert de spelregels zodra moeder naar binnen is. Hij begint op het hoofd van zijn broertje in te rammen met dat ding. Janken natuurlijk, moeder: “Maxje dat mag toch niet, laat je broertje er ook meespelen”  “Laat maar ik pak wel even bellenblaas, willen jullie bellenblazen? Ja toch jullie willen toch bellen blazen?” Even later staan er twee bakjes bellenblaas buiten. Totdat ze binnen is want ik hoor Maxje het bakje van zn broertje op de grond gooien. Janken, moeder naar buiten “Maxje dat mag toch niet, doe eens voorzichtig”.  Frustratie level loopt op bij moeder dus de hele buurt geniet mee van dit gezellige familietafereeltje. Nu komen de tennisrackets naar buiten. Maar voordat er lekker gespeeld mag worden, gaat moeder eerst even de spelregels van het tennis uitleggen. 10 minuten later heeft niemand meer zin in tennissen, laat staan Maxje en Flipje. Maxje heeft dan ondertussen ook al een lieveheersbeestje ontdekt in de tuin, die hij te lijf gaat met het tennisracket en daarbij de kreten uit “DOOD, ALLES MOET DOOOOD”  Mijn kinderloze buurvrouwen zijn al naar de voortuin verhuisd. Ik hou nog even vol want ik ben benieuwd hoe ze dit niet gaat oplossen.

 Aardbeien worden in de strijd gegooid. Niet met het tennisracket maar in een bakje. “Jongens ga maar even in de zon zitten, dan smeer ik jullie even in”. Twee aardbeien later. “Jongens ga maar even  in de schaduw, want anders verbranden jullie”  5 aardbeitjes later “Jongens ga maar even in de zon zitten, want anders krijgen jullie het koud” . Koud? Het is geloof ik 30 graden in de schaduw, neuroot.  Ook ik word wat onrustig van dit constante bemoei en betuttel.  Gelukkig is het tijd voor ze om een tukje te doen, kunnen die kinderen ook even tot rust komen.

Na het eten komen moeders en kinderen weer gezellig de tuin in. Ze stralen rust uit, ik voel het zelfs door de schutting heen. Totdat moeder bedenkt dat die kinderen het leuk vinden om haar te helpen met tuinieren. Ik voel de spanning al toenemen. Maxje krijgt een schepje en de instructies om de aarde tussen de plantjes te gooien. Maxje zijn motoriek is nog niet helemaal je van het of hij wordt ook gewoon zenuwachtig van de toon van z’n moeder want ook ik begin lichtjes te trillen. Natuurlijk gooit hij ook aarde op de plantjes. Moeder begint weer hysterisch te oreren  over hoe hij dat moet doen. Nu geef ook ik het op en ga naar binnen, waar ik nog net hoor “NEE MAXJE geen aarde op je broertje gooien”!!!! Ik ga maar eens wat in de voortuin klussen.

3 Reacties op “buurjongens

  1. Heb ontzettend gelachen!!!
    Leuk geschreven!!
    Wat een vreselijke buurvrouw zeg en vooral arme kids………

    groetjes marian

  2. Pingback: De Hobby Blogger – buurjongens | Itsanoushka’s Blog·

Geef een reactie

