Een momentje voor jezelf

Mmm heerlijk een middagje vrij genomen om eens lekker een paar uurtjes op de bank met een goed boek door te brengen. Ongestoord in het verhaal opgaan. Ringggggggg Ringggggggggggg. Shit…. Toch maar even opnemen, je weet maar nooit… “hi schat met je moeder ik dacht je hebt vrij vanmiddag laat ik eens gezellig bellen”  Ik luister geduldig alle perikelen aan, van de boodschappen die bij verschillende winkels zijn gedaan tot aan de ellende die een buurvrouw meemaakt met haar dochters. Verhalen die enthousiast drie keer, met hier en daar een kleine twist, worden herhaald in het drie kwartier durende telefoongesprek. Nou ja gesprek, mijn bijdrage bestaat slechts uit het op opgepaste momenten uitten van..mmmhmmm, ach, goh, ja ja…….. en dan uiteindelijk: Ja dag mam, ja natuurlijk hou ik van jou…. Ja jij ook kusjes…

Zo nu lang uit op de bank, een goeie die mij daar de komende 3 uur vanaf krijgt. Net als op pagina 10 de eerste dooie valt schiet m’n boek omhoog en staar ik in de donker bruine ogen van onze hond, die blijkbaar iets van mij wil. Ze staart volhardend en als ik het boek weer voor haar snuit wil laten zakken propt ze die zwarte natte gok er weer onder en schiet m’n boek weer uit m’n gezichtsveld. Het is nu staren en een zacht piepje. Oke Oke je water is zeker op. Vrouwtje gaat wel even kijken. Sleep me van de bank en strompel naar de keuken. Nee hoor je hebt nog water zeg ik tegen de hond, die helemaal niet in de keuken is maar bij de voordeur staat te wachten. Ach nee hoor schatje het is nog helemaal geen tijd, over een uur ben je de eerste. Na een minuut of tien begint ze zenuwachtig heen en weer te dreutelen door de kamer…. Bewegingen die ik probeer te negeren maar herinneringen van het laatste ‘ ongelukje’ in huis oproepen, dat heeft de nodige handdoeken gekost, keukenrol had niet voldoende absorptie vermogen…. !

Kom maar ‘schatje’ gaan we eerst even een loopje doen.

Pagina 25 …. dochterlief komt thuis, met het enorme energieveld om zich heen die pubers blijkbaar bezitten. Of ik wat vragen kan beantwoorden over het feminisme, ze moeten namelijk daar morgen een werkstuk over inleveren bij maatschappijleer. Wat heeft het feminisme voor mij betekend? Ze kijkt me verwachtingsvol aan….. Na een half uurtje heeft ze wel genoeg materiaal en kan ik met een gerust hart mijn volle aandacht weer richten op m’n boek. Ik heb mijn dochter net een waardevolle les gegeven over de gelijkheid van mannen en vrouwen en heb dus dat laatste uurtje lezen wel verdient! Als na een tijdje de telefoon weer gaat besluit ik deze keer het gerinkel te negeren en dapper door te lezen. Gelukkig is dat irritante geluid snel afgelopen… goed zo die heeft het begrepen….

MAMMMMMMMMMMMMM
MAMMMMMMMMMMMMMaaaaaaaaaaaa…………….. Ja ‘lieverd’ wil je niet zo schreeuwen de hele buurt hoort je. “Papa belde of je even wat voor hem op kunt halen bij de Praxis, die grote bij Amsterdam. Hij zit nog in Breda en gaat het niet redden en aangezien jij toch lekker vrij bent vanmiddag…… Het is iets voor de keuken wat hij had besteld en had het echt vandaag nodig want dan kan hij eindelijk dat laatste dingetje afronden in de keuken, is dat ook eindelijk af zei die.”

Waarom hadden we die extra telefoon ook al weer op haar kamer gezet?

Ik heb gekookt, dus ruimt iemand anders de boel af en ik plof op de bank met boek. Mannetje gaat lekker klussen in de keuken ik hoor wat gestommel op de achtergrond maar het is niet storend. Gestommel stopt, kijk naast me, hij installeert zich op de bank in zijn favoriete tv houding…. “ Ach ja schat ik maak morgenmiddag wel even dat laatste dingetje in de keuken af, ik heb nu echt helemaal geen puf meer. Jij hebt lekker de hele dag op je luie reet kunnen liggen lezen, dus nu ben ik aan de beurt” Ik hoor de begin tune van Top Gun door de boxen knallen.

6 Reacties op “Een momentje voor jezelf

  1. Ohhhhww hoe herkenbaar!!! Ik wil vanmiddag ook eens een poging wagen een boek uit te lezen. Misschien word ik wel helemaal niet lastiggevallen namelijk…voetbal begint bijna hihi:)

  2. Pingback: De Hobby Blogger – Een momentje voor jezelf | Itsanoushka’s Blog·

Geef een reactie

