ROCKY!! MOUNTAINS – road of terror (1)

Hier volgt een stukje uit het reisverslag dat heb ik gemaakt toen we in 2001 rondtrokken door de US. Hier ons avontuur in Aspen Colorado. Ik sprak tijdens de dag wat gegevens in op een dictatenapparaatje zodat ik thuis nog wist wat we hadden gedaan.

09.00 Op weg naar Aspen. Eerst maar even bij Visitor Center langs om een kaart op te halen en wat  gedegen advies te krijgen.  De kaart is uitgegeven door de 4-wheel driveclub, die ook de wegen onderhoud. De zwaarte van de routes is aangegeven met verschillende kleuren. Die van ons is zwart. De beschrijving verteld ons niet meer dan dat het een wat langere rit is met steile stukken en diepe afgronden maar met prachtige uitzichten.

Dochterlief en ik krijgen toch wel een beetje de zenuwen. Ik spreek maar alvast in dat we de zwarte route nemen naar Aspen voor het geval dat iemand dit bandje mocht vinden. Als ik naar de lucht kijk hoop ik ook dat we het droog houden daarboven in die bergen. We rijden de afslag voorbij en komen in Crested Butte terecht, dus weer een stukkie terug. Voordat het echte werk begint komen we nog langs de Crested Butte Country club met prachtige huizen. Maar daarna houdt het asfalt al snel op. Wij vinden het uitzicht tot nu toe erg mooi maar onze dochter ziet alleen maar twee bergjes, twee boompjes en twee grassprieten.

Dit is survival op z’n best, we gaan nu door een rivier heen, niet zo diep maar wel erg rotsig en glibberig. Begin me af te vragen of we wel goed zitten hier, want het heeft niks meer met een weg te maken. Maar de stemming zit er nog wel steeds in. Het is ook nog steeds niet erg steil, maar ik verwacht dat dat bij de Pearl Pass toch wel zal komen. We komen nog een stel gekken tegen met een rode pick-up, dus blijkbaar wordt deze ‘weg’ toch wel vaker gebruikt. Aan de nummerplaat kunnen we zien dat ze uit Arkansas komen, jawel de state van Bill Clinton.

10.00 Ik baal. We zijn nu een uur onderweg en ik heb net een mug doodgeslagen met Hubby zijn petje, maar blijkbaar raakte ik ook een ietsiepietsie de voorruit en daar zit nu een ster in. Shit Shit, dat heb ik weer. Het zelfmedelijden wordt versterkt door het ongemak van het gehobbel en de onzekerheid over wat komen gaat.

11.45 We zijn even gestopt, we hebben het idee dat we er nog lang niet zijn. En die ster in de voorruit wil ook maar niet weggaan. Buiten lopen lukt niet echt want dan worden we belaagd door steekvliegen en muggen. Blijkbaar zijn ze hier geen mensenvlees gewend…..

De weg wordt erg rotsig en moeten dan ook allemaal plassen, enzo. Dochterlief wil terug die heeft het wel gehad en ik weet niet meer wat ik wil. Ik ben namelijk in shock toestand en Hubby probeert ‘een potje met vet’ om te kijken hoever die komt.

Shit we zijn de kaart kwijt. Zie een eind terug onze Arkansaers staan. Ren er naar toe en vraag of ze onze kaart hebben gevonden. Gelukkig  dat hadden ze!  Ze hadden hem al bij de rivier gevonden, wat voor ons een raadsel is want daar ben ik er niet uitgeweest. Zij gaan niet over de pearl pass omdat hun auto te groot is……Ze weten ook niet zeker of die wel open is. Ze vragen of we hier vaker hebben gereden, helaas moet ik bekennen dat dat niet zo is, anders was ik ook hier nu niet geweest, dat weet ik in ieder geval zeker. Zij hebben een nog uitgebreidere kaart waarop te zien is dat we nu op het makkelijke stuk zitten???????? En dat we het moeilijke stuk nog moeten krijgen!!!!!!!!!!!!!! De moed zakt me in de schoenen maar we moeten verder want terug is geen optie we zijn al zolang onderweg en al zo door elkaar geschud. De spanning stijgt en het kibbelen neemt toe. We besluiten dat als de pass gesloten is we de auto laten staan, terug gaan lopen en de auto als gestolen opgeven.

–          To be continued –

6 Reacties op “ROCKY!! MOUNTAINS – road of terror (1)

  1. Wat een verhaal. Misschien 30 jaar geleden zou ik het nog wel aandurven, maar nu niet meer. En zeker niet wanneer ik dit verhaal lees, brr.

    Op naar het vervolg.

    xx Elisabeth

  2. Pingback: De Hobby Blogger – ROCKY!! MOUNTAINS – road of terror (1) | Itsanoushka’s Blog·

Geef een reactie

