Oude foto’s

Het is een vierkante zwart-wit foto, zo eentje met een witte rand. Het is een van m’n dierbaarste foto’s. Ik weet zeker dat ik daar 1 jaar en 11 maanden ben dankzij de datum die achterop staat. Gemaakt op de Moerweg in Den Haag. We woonden toen op een woonboot en hadden een herder en een zwaan als huisdier. De herder hoorde bij ons en de zwaan bij de boot, net zoals de lamme eend.

Dierbaar, omdat ik daar parmantig vooruit stap. Schijnbaar wist ik waar ik heen wilde, ik had een doel. Dierbaar vooral ook omdat mijn vader en de hond, m’n maatje toen, erop staan. Je ziet ons op de rug, de hond snuffelt aan iets heel interessants, mijn vader kijkt ook ergens naar en ik loop er naast, los, een beetje bij hen vandaan, vastberaden. Die vastberadenheid ben ik onderweg ergens kwijtgeraakt, ben meer op drift geraakt, beetje zwalkend soms lijkt wel. Links, rechts, rechtdoor, terug pfff.

Wat mij zo raakt in deze foto is dat het precies laat zien wat ik zo mooi vond aan onze band. Naast elkaar, veilig, maar elkaar vrijlaten, onze eigen gedachtes en weg volgen. Tegenwoordig loop ik die weg alleen en soms ook met anderen maar in gedachte lopen ze naast me, de hond snuffelend en nog steeds bang voor vrachtwagens, m’n vader, veilig, warm, stil. Ik mis je.

3 Reacties op “Oude foto’s

  1. Wie schrijft die blijft zeggen ze.
    Vind je ’t een beetje leuk zo bloggen?
    Geeft je toch de kans even stil te staan,even te ademen, tot jezelf te komen.Zou ik zelf ook “moeten” doen.Wie weet,ooit.
    Fijn dat je één en ander deelt met “de wereld”

    • dan ga ik zeker je blog volgen 🙂 Het is leuk om te doen. Deze stukjes had ik al geschreven. Wellicht dat ik het binnenkort op een andere manier ga doen. Het moet vooral leuk blijven 🙂

Geef een reactie

